Myndigheten för press, radio och tv

78 inkomna ansökningar för marksänd tv

Dela

Ansökningsperioden för tillstånd att sända marksänd tv och sökbar text-tv har avslutats och myndigheten har fått in totalt 78 stycken ansökningar av ett 20-tal aktörer.

- Eftersom marknätet är en viktig plattform räknade vi med många ansökningar. Det är glädjande att variationen av programtjänster fortfarande är hög, allt från barnprogram till sportkanaler. Det ger oss goda förutsättningar för vårt uppdrag – att verka för yttrandefrihet, mångfald och tillgänglighet, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör på MPRT .

Nu inleds handläggningsprocessen för inkomna ansökningar och vi har som målsättning att fatta beslut under perioden december 2019-januari 2020. De nya tillstånden gäller fr.o.m. 1 april 2020 t.o.m. 31 december 2025 alternativt till den 31 mars 2026.

I bedömningen av ansökningar tar vi bl.a. hänsyn till att programföretaget uppfyller ekonomiska och tekniska villkor för att kunna sända under hela tillståndsperioden och är beredda att samarbeta med andra tillståndshavare i tekniska frågor. Vi tar även hänsyn till att det ska finnas en mångfald i marknätet, både vad det gäller programtjänster och programföretag. Målet är att det ska finnas ett brett utbud som tillgodoser olika intressen och smakriktningar för såväl nationella som regionala programtjänster.

Bakgrund

Utrymmet i marknätet är begränsat och därför görs en urvalsprocess för vilka programtjänster som ska få ett sändningstillstånd från MPRT. I dagsläget finns det ett 50-tal tv-kanaler (programtjänster) i marknätet. Hur många tillstånd vi kan dela ut för den nya tillståndsperioden beror bland annat på hur stort sändningsutrymme regeringen beslutar att vi får till vårt förfogande samt vilken utsändningsteknik och utsändningskvalitet som vi beslutar ska gälla för sändningarna. En kanal som sänder i en högre kvalitet, så kallad hd-kvalitet, tar större utrymme än en kanal som sänder i standardkvalitet (sd-kvalitet).

Inkomna ansökningar

Sökande Antal ansökningar
Al Jazeera Media Network 1
Axess Publishing AB 2
BBC Global News Ltd 1
BBC Studios Distribution Ltd 2
C More Entertainment AB 8
CSI Sports Network Ltd 1
Discovery Corporate Services Limited 14
Eurosport SAS 4
Fox Networks Group Espana SL. 1
H&C TV Limited 1
Matkanalen AS 1
MTV Networks Europe Inc. 2
NGC Europe Ltd  1
Nickelodeon International Ltd. 3
Nordic Entertainment Group UK Ltd 22
Sverigefinska Riksförbundet 1
The Walt Disney Company Ltd 2
Turner Broadcasting System Europe Limited 3
TV4 AB 7
VIMN Netherlands B.V 1


Myndigheten för press, radio och tv verkar för ett öppet och innehållsrikt medielandskap som präglas av många konkurrerande aktörer samt tillgänglighet och innehåller ett brett utbud som tillgodoser olika intressen och smaker.

Har ni frågor kontakta:

Georg Lagerberg, enhetschef, Georg.lagerberg@mprt.se
Eva Bengtsson Åström, eva.bengtsson@mprt.se
Therese Köster, therese.koster@mprt.se

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum