Ekeby Hälsocenter utvecklar arbetet med levnadsvanor i primärvården
En brist som identifierats i detta arbete är att landstingets journalsystem saknar viktiga moduler för att man på ett systematiskt och rationellt sätt ska kunna dokumentera och följa upp arbetet med levnadsvanor.
- Landstingets IT-system har inte hängt med på detta område. Det går varken att mata in, lagra eller hämta ut data för analys och uppföljning på ett smart sätt, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.
För att bidra till en förbättring kring dokumentation och uppföljning av resultaten för varje patient, och för hela patientgruppen har Ekeby Hälsocenter initierat ett utvecklingsprojekt.
Arbetet har tilldelats utvecklingsmedel från landstinget i Uppsala län och genomförs med stöd av Folkhälsoenheten och EPJ, den elektroniska patientjournalen.
Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för att mer effektivt kunna inhämta, sammanställa, mäta och utvärdera resultaten av det hälsofrämjande arbetet.
Arbetet pågår under hösten 2016 och de första konkreta förbättringarna beräknas bli klara till slutet av året. Resultatet kommer att kunna användas av alla vårdcentraler i landstinget.
Mer information om utvecklingsprojektet:
Ekeby Hälsocenter är med och driver utvecklingen av det sjukdomsförebyggande arbetet. Som ett led i detta har en Levnadsvanemottagning utvecklats och igångsatts på vårdcentralen under 2015. Deltagarna på Levnadsvanemottagningen är patienter med ohälsosamma levnadsvanor.
På Ekeby Hälsocenters levnadsvanemottagning kan patienter som önskar göra förändringar kring kost, fysisk aktivitet, alkohol- och tobaksbruk samt psykisk hälsa få hjälp. Patienterna får träffa en sjuksköterska eller fysioterapeut regelbundet under behandlingsperioden. Tillsammans går man igenom behov och vilka målsättningar man kan sätta upp för att genomföra förändringar. Patienten får även hjälp med tider till exempelvis läkare, fysioterapeut, kurator och dietist.
Levnadsvanemottagningens arbete genomförs strukturerat enligt en dokumenterad arbetsplan. Inhämtandet av patientdata sker muntligen och skriftligen, ofta för hand. Patientdata sparas på flera olika ställen i patienternas journaler. Arbetsmetoden för dokumentationen är ineffektiv och tidskrävande. Möjligheterna till uppföljning av arbetet, både på individnivå med varje patient, och på gruppnivå för hela patientgruppen är begränsade, då uppgifter är spridda på flera olika ställen och de digitala medierna saknar ett bra sätt att sammanställa och få utdata.
För att bättre kunna inhämta, sammanställa, mäta och utvärdera resultaten av arbetet med levnadsvanor, både med varje enskild patient, och för hela patientgruppen ämnar Ekeby Hälsocenter inom ramen för utvecklingsprojektet ta fram en form för hur detta kan gå till, samt även reda ut de tekniska förutsättningarna för genomförandet.
Resultatet av utvecklingsprojektet ska kunna tillämpas av samtliga enheter inom primärvården i Landstinget i Uppsala län.
Bakgrundsinformation:
En av primärvårdens viktigaste uppgifter är att förebygga ohälsa. Trots det ligger fokus fortfarande till stor del på att ta hand om dem som redan har blivit sjuka.
Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter har som sin viktigaste profilfråga att utveckla patientarbetet mot mer fokus på förebyggande arbete.
- Det gör vi på många olika sätt, i patientmötet genom att väva in frågor om kost, fysisk aktivitet och psykiskt välmående och genom vår mottagning för patienter som önskar göra förändringar i sina levnadsvanor, säger Mats Brolin som är verksamhetschef.
Mottagningens hälsoteam har många vårdgivare som är specialiserade på arbetet med levnadsvanor, bland andra fysioterapeuter, sjuksköterskor, läkare, kuratorer, psykologer och en dietist.
Sjukdomsförebyggande arbete är en del av hälso- och sjukvården enligt hälso- och sjukvårdslagen (Socialstyrelsen, 2011). Enligt regelboken för primärvård i landstinget i Uppsala län ska vårdgivare under 2016 inom ramen för det hälsoinriktade arbetet skapa strukturella förutsättningar för ett systematiskt arbetssätt nära integrerat med övrig verksamhet med rutiner för och dokumentation av åtgärder samt effekter av insatta åtgärder enligt landstingets kunskapsunderlag för levnadsvanor.
Folkhälsomyndigheten konstaterar att det är viktigt att mäta resultaten av hälsofrämjande och förebyggande insatser för att underlätta fokusering på rätt insatser i hälso- och sjukvården.
Livsstil och levnadsvanor påverkar i hög grad människors hälsa, både på kort och lång sikt. Cancer och hjärt- kärlsjukdomar är några av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Rökning, alkohol, övervikt och fetma samt brist på fysisk aktivitet är faktorer som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och olika former av cancer. Graden av övervikt och fetma har ökat de senaste två decennierna, främst hos individer under 50 år (Socialstyrelsen, 2013). Vidare kan för lite sömn öka risken för diabetes, hjärt–kärlsjukdom, depression, utmattningssyndrom (Läkartidningen, 2011). Även långvarig stress ökar risken för högt blodtryck med hjärt- kärlsjukdomar som följd (stress.se).
Enligt WHO kan sunda levnadsvanor förebygga 80 procent av all kranskärlssjukdom och stroke, och 30 procent av all cancer. Även typ 2-diabetes kan förebyggas eller fördröjas genom hälsosamma levnadsvanor. Det sjukdomsförebyggande arbetet är en del av hälso- och sjukvårdens uppgift enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och behöver därför få en större och mer självklar plats i hälso- och sjukvården.
Statens folkhälsoinstitut uppskattade 2010 att de samhällsekonomiska kostnaderna för ohälsan i Sverige uppgår till minst 120 miljarder kronor per år (Folkhälsopolitisk rapport 2010). Folkhälsomyndigheten skriver på sin hemsida att en betydande del av dessa kostnader kan betraktas som onödiga, eftersom de kan minskas genom politiska beslut om hälsofrämjande och förebyggande åtgärder. Exempelvis är samhällets kostnader för ohälsosamma levnadsvanor i form av tobaks- och alkoholbruk, fysisk inaktivitet och dåliga matvanor över 50 miljarder kronor varje år. För detaljerad information om de här beräkningarna, se underlagsrapporten ”Ekonomiska beräkningar och bedömningar: Kunskapsunderlag för Folkhälsopolitisk rapport 2010” (Rapport R 2011:20).
Nyckelord
Kontakter
Mats BrolinVerksamhetschef och Verkställande direktör
Tel:070 626 00 11mats.brolin@ekebyhalsocenter.seBilder
Länkar
Om
Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 140 000 listade patienter. I nuläget är vi ungefär 7500 medarbetare inom Meliva.
Vi har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige.
Följ Meliva AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Meliva AB
Märsta vårdcentraler byter namn – ännu bättre tillgänglighet som Meliva Märsta6.12.2024 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Märsta Läkarhus, Märsta Närvård och BVC byter nu namn till Meliva Märsta Närvård respektive Läkarhus. Utöver ett nytt namn lanseras smidiga digitala tjänster i appen Meliva för att förbättra vården och göra den ännu mer tillgänglig för Märstaborna.
Meliva utser Mehiläinens, moderbolagets medicinska chef Kaisla Lahdensuo till affärsområdeschef för specialistvården14.11.2024 08:02:31 CET | Pressmeddelande
Meliva stärker sitt erbjudande inom svensk specialistvård och tillsätter nu Kaisla Lahdensuo, global medicinsk chef på Mehiläinen, som ansvarig för specialistvården i Sverige. Kaisla Lahdensuo kommer direkt från Mehiläinen, norra Europas största vårdgivare och Melivas moderbolag, där hon har lett internationella medicinska projekt och utvecklat vårdmodeller för en mer sammanhållen och effektiv vård.
Skärholmenhälsan Vårdcentral blir en del av Meliva5.11.2024 07:32:00 CET | Pressmeddelande
Sedan den 4 november är Skärholmenhälsan Vårdcentral en del av Meliva.
Lill-Jans Husläkarmottagning blir en del av Meliva1.11.2024 10:02:00 CET | Pressmeddelande
Vårdcentralen Lill-Jans Husläkarmottagning blir en del av Meliva från och med 1 november 2024.
Meliva Masthuggskajen: Ny vårdcentral och BVC med drop-in och digitala besök30.10.2024 08:03:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 november öppnar Meliva sin nya vårdcentral och BVC på Masthuggskajen i Göteborg. Här kombineras fysisk och digital vård för både barn och vuxna, med fokus på tillgänglig vård genom dagliga drop-in tider och digitala besök via appen Meliva. Mottagningen har utformats för att på bästa sätt möta vårdbehoven i ett växande område och erbjuder trygg och personlig vård till alla patienter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum