A Non Smoking Generation kommer till Haparanda
Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.

9 av 10 tobaksbrukare börjar innan de har fyllt 18 år. A Non Smoking Generation vill skapa ett samhälle fritt från tobak och arbetar för att förebygga tobaksbruk bland Sveriges barn och unga. Nu kommer organisationen till Haparanda för att stödja kommunens arbete för barns hälsa. Totalt kommer cirka 600 elever från tre olika högstadieskolor och ett gymnasium delta under eventen.
- Haparanda har ett unikt läge och som transitkommun medför det en del utmaningar. Utbudet av tobaksvaror är stort samtidigt som vi ser att användandet av tobak ökar bland våra elever. Det vill vi göra något åt och därför är vi jätteglada över att A Non Smoking Generation vill komma hit och hjälpa oss med inspiration och information. Välkomna till Haparanda, säger Lena Keisu Gard, chef för Elevhälsan i Haparanda stad.
I en årlig Novusundersökning, som genomförs på uppdrag av A Non Smoking Generation, säger 9 av 10 ungdomar i 14-18 års ålder att kompisars påverkan är en orsak till att börja röka. I 2018 års undersökning anger allt fler unga flickor psykisk ohälsa som skäl till att börja röka och allt färre ungdomar säger att de har fått ingående information om tobak i skolan. Allt färre får också det stöd man behöver från sina föräldrar i tobaksfrågan.
Inspirationseventen belyser tobak ur flera viktiga perspektiv – med fokus på hälsa och hållbar utveckling. A Non Smoking Generation vill ge ungdomar starka argument för tobaksfrihet, engagera skolor i tobaksförebyggande arbete, och motivera vuxna att ta större ansvar för barns hälsa både i Sverige och andra länder.
- Dagens unga är djupt empatiska och medvetna om sin omvärld. Vi belyser hur tobaksindustrin utnyttjar barnarbete och förstör vår miljö, vilket vi vet är information som kan vara avgörande för att unga ska välja att avstå tobak. Det globala perspektivet kan också ge vuxna nya infallsvinklar till arbetet mot tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Eventen pågår mellan kl. 09.00-11.00 och 13.00-15.00 i Folkets hus. De baseras på A Non Smoking Generations projekt Tobaksfri skoltid samt föreläsningen "50 kr och barnarbete på köpet" från projektet Tobaksbarn. Novusrapporten Stödet Brister och rapporten Den Stora Tobakslögnen om organisationens studieresa till Malawi kommer också presenteras.
Journalister är varmt välkomna till eventen för att sprida informationen vidare.
För mer information, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om

Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Skolelever saknar kunskap som kan förebygga missbruk10.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
58 procent av eleverna saknade kunskap om att vitt, så kallat ”tobaksfritt” snus och e-cigaretter, framställs av tobak. Det visar A Non Smoking Generations nya enkätundersökning i utvärderingen av 2020 års föreläsning. Rekordhöga 97 procent av eleverna ansåg även att föreläsningen gav dem viktig motivation till att avstå från tobak.
Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.
A Non Smoking Generation x Iza och Elle lanserar halsband för ungas hälsa30.11.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför jul lanserar A Non Smoking Generation ett halsband i samarbete med Iza och Elle Cryssanthander, Sveriges största Tiktok-profiler och organisationens nya ambassadörer. Smycket är en symbol för alla barns och ungas rätt till god hälsa och samtidigt en gåva som bidrar till organisationens tobaksförebyggande arbete.
Barnarbete i ny förpackning12.11.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Vitt snus och e-cigaretter framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. För åttonde året i rad driver A Non Smoking Generation projektet Tobaksbarn och under höstens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” ska tusentals elever få kunskap om att samtliga tobaksprodukter hotar global hållbar utveckling. I år erbjuds föreläsningen för första gången även digitalt.
Ny kampanjfilm avslöjar ”Barnarbete i ny förpackning”23.10.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför FN-dagen 2020 lanserar A Non Smoking Generation en ny version av kampanjfilmen "Du Bestämmer Själv". Filmen avslöjar att vitt snus och e-cigaretter, som blir alltmer populära bland unga, framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. Under hösten visas filmen i organisationens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” för att tusentals ungdomar runtom i Sverige ska få kunskap om hur tobak motverkar FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Stor oro bland rökare för att deras barn också ska börja20.10.2020 16:31:05 CEST | Pressmeddelande
50 procent av föräldrarna som röker uppger att de är oroliga eller mycket oroliga för att deras barn ska börja röka. Motsvarande siffra för icke-rökande föräldrar är 29 procent. Det visar en ny undersökning från Nicotinell i Sverige. Av undersökningen framgår också att 63 procent skulle sluta röka om de visste att det skulle minska risken för att deras barn börjar röka.
Tiktok-stjärnorna Iza och Elle nya ambassadörer för A Non Smoking Generation30.9.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Två av Sveriges mest inflytelserika ungdomar i sociala medier, systrarna Iza och Elle, har valt att engagera sig för en tobaksfri generation. Som ambassadörer för den ideella organisationen A Non Smoking Generation ska de använda sina kanaler för att främja alla barns rätt till god hälsa och samtidigt öka kunskapen om tobakens globala effekter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum