A Non Smoking Generation kommer till Haparanda

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.

9 av 10 tobaksbrukare börjar innan de har fyllt 18 år. A Non Smoking Generation vill skapa ett samhälle fritt från tobak och arbetar för att förebygga tobaksbruk bland Sveriges barn och unga. Nu kommer organisationen till Haparanda för att stödja kommunens arbete för barns hälsa. Totalt kommer cirka 600 elever från tre olika högstadieskolor och ett gymnasium delta under eventen.

-       Haparanda har ett unikt läge och som transitkommun medför det en del utmaningar. Utbudet av tobaksvaror är stort samtidigt som vi ser att användandet av tobak ökar bland våra elever. Det vill vi göra något åt och därför är vi jätteglada över att A Non Smoking Generation vill komma hit och hjälpa oss med inspiration och information. Välkomna till Haparanda, säger Lena Keisu Gard, chef för Elevhälsan i Haparanda stad.

I en årlig Novusundersökning, som genomförs på uppdrag av A Non Smoking Generation, säger 9 av 10 ungdomar i 14-18 års ålder att kompisars påverkan är en orsak till att börja röka. I 2018 års undersökning anger allt fler unga flickor psykisk ohälsa som skäl till att börja röka och allt färre ungdomar säger att de har fått ingående information om tobak i skolan. Allt färre får också det stöd man behöver från sina föräldrar i tobaksfrågan.

Inspirationseventen belyser tobak ur flera viktiga perspektiv – med fokus på hälsa och hållbar utveckling. A Non Smoking Generation vill ge ungdomar starka argument för tobaksfrihet, engagera skolor i tobaksförebyggande arbete, och motivera vuxna att ta större ansvar för barns hälsa både i Sverige och andra länder.

-       Dagens unga är djupt empatiska och medvetna om sin omvärld. Vi belyser hur tobaksindustrin utnyttjar barnarbete och förstör vår miljö, vilket vi vet är information som kan vara avgörande för att unga ska välja att avstå tobak. Det globala perspektivet kan också ge vuxna nya infallsvinklar till arbetet mot tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Eventen pågår mellan kl. 09.00-11.00 och 13.00-15.00 i Folkets hus. De baseras på A Non Smoking Generations projekt Tobaksfri skoltid samt föreläsningen "50 kr och barnarbete på köpet" från projektet Tobaksbarn. Novusrapporten Stödet Brister och rapporten Den Stora Tobakslögnen om organisationens studieresa till Malawi kommer också presenteras.

Journalister är varmt välkomna till eventen för att sprida informationen vidare.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.