A-traktor och elsparkcykel – så många skadas
Myndigheten har studerat olycksutvecklingen från 2016 och fram till och med augusti i år för elsparkcyklar, A-traktorer, mopedbilar, fyrhjulingar och snöskotrar. Uppgifterna är sammanställda ur Transportstyrelsens olycksdatabas Strada.
2016-2018 inträffade cirka 20 personaskadeolyckor per år med elsparkcykel inblandade. Åren därefter ökade antalet till drygt 700 personskadeolyckor och till och med augusti i år har det skett 1 056 olyckor med elsparkcykel.
– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Kraftig olycksökning på senare år
Antalet olyckor ökade kraftigt 2019 när elsparkcyklarna etablerades på marknaden. Förra året sågs ingen större förändring, men sannolikt är bortfallet större under pandemiåret 2020. Till och med augusti i år har olyckorna med elsparkcykel ökat. Hur användandet har utvecklats går inte att säkert avgöra eftersom det inte finns något register för elsparkcyklar.
Cirka 40 procent av de omkomna eller skadade i olyckor med elsparkcykel var i åldersgruppen 20-34 år.
Under de senaste fem åren har det totalt inträffat tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad
Unga i A-traktorolyckor
Det finns nu cirka 43 000 A-traktorer inklusive Epa-traktorer registrerade i Vägtrafikregistret. 2019 var motsvarande siffra lite över 25 000. Sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna 2020 och det blev enklare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor har registreringen av A-traktorer skjutit i höjden. Så har även antalet olyckor.
2019 skadades 146 personer i olyckor med A-traktor, förra året skadades 214 personer och fram till och med augusti i år har 200 personer skadats i A-traktorolyckor.
– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med A-traktorer, särskilt under år 2020. Då ökar också antalet A-traktorer kraftigt. Här är det viktigt att notera att ökningen av olyckor följer ökningen av antalet A-traktorer i trafiken, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Under de senaste fem åren har det i genomsnitt inträffat en dödsolycka om året där en A-traktor varit inblandad.
Ungefär tre av fyra omkomna eller skadade i olyckor med A-traktor var i åldersgruppen 0–17 år. Merparten av olyckorna har inträffat på 50-vägar. Knappt hälften av olyckorna var singelolyckor.
Nyckelord
Kontakter
Khabat Aminstatistiker
Tel:010-495 56 66khabat.amin@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Antalet A-traktorer ökar – men nu minskar olyckorna3.10.2024 09:07:52 CEST | Pressmeddelande
226 personer har skadats i olyckor med A-traktorer inblandade under årets sju första månader. Jämfört med samma period året innan har antalet A-traktorolyckor minskat med 17 procent. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.
Nya regler om körkort och syn1.10.2024 09:16:44 CEST | Pressmeddelande
Nu har Transportstyrelsen fattat beslut om att synkraven för körkort kommer att ändras från och med den 1 februari 2025. Det innebär att fler personer än tidigare kommer att klara synfältskraven. – Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen30.9.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen vill kunna neka utbyte av utländska EES-körkort till svenska. Myndigheten lämnar nu in en framställan om lagändring till regeringen för att få stopp på den så kallade körkortsturismen. – Vi vill att personer med svenska körkort ska ha nödvändiga kunskaper och praktiska färdigheter för att köra de fordon som man har körkortsbehörighet för, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Lastbilsbranschen följer reglerna bra30.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regelefterlevnaden är överlag hög – oavsett om är det gäller krav på förare, företag eller fordon. Det framkommer i Transportstyrelsens nya tillståndsmätning som kontrollerar hur yrkestrafiken lever upp till de regler och krav som finns för de som utför godstransporter på väg.
98 personer miste livet i sommartrafiken17.9.2024 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Under perioden maj till och med augusti har 98 personer omkommit och 4 660 skadats i vägtrafiken – 644 har blivit svårt skadade och 4 016 lindrigt skadade. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum