Abdipriset till Järvamammorna

Idag delade Vänsterpartiets ordförande Nooshi Dadgostar ut 2021 års Abdipris. Priset gick i år till Järvamammorna.

– Alla mammor i Järva ska känna att det här är deras pris. Det är deras vardagsslit, deras civilkurage, som gör skillnad på riktigt. Det känns så viktigt att få sätta ljuset på alla järvamammors hjälteinsatser som pågår dag som natt. Ett varmt, stort tack. Den här gången är priset ert och jag är så glad att få dela ut det till just er, säger Nooshi Dadgostar.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Nooshi Dadgostar delade ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Ur prismotiveringen:

”Järvamammorna har länge stått för ett tålmodigt, omsorgsfullt arbete: att sena nätter och kvällar ge sig ut och nattvandra i sina egna kvarter. De har sett till att lära känna områdets barn. De har varit först på plats när det funnits risk för upplopp. De har lugnat stämningen vid fruktansvärda skjutningar. De har byggt upp utrymmen för eftertanke kring vad det är som händer, i Järva och i samhället i stort, och hur vi kan hitta en bättre väg framåt”.

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.

För mer information, kontakta Maria Carlsson, pressekreterare till Nooshi Dadgostar. Mobilnummer: 076-816 53 68