AcadeMedia EdTech gör förvärv – köper marknadsplats för utbildning

AcadeMedia EdTech köper Studier.se, en marknadsplats för utbildning och kurser. Studier.se erbjuder sök- och jämförelsetjänster för utbildningsanordnare.

Studier.se grundades 2011 och är baserat i Göteborg. Genom att samla kurser och utbildningar från olika utbildningsanordnare på ett och samma ställe skapas en digital samlingsplats som gör det lättare för människor att hitta rätt utbildning oavsett om man söker ett högskoleprogram, en gymnasieutbildning eller kompetensutveckling genom yrkesutbildning.

- Förvärvet av Studier.se ligger i linje med AcadeMedias strategi att driva utvecklingen av digitala utbildningstjänster. Digitala marknadsplatser fyller en viktig funktion genom att hjälpa människor att hitta rättutbildning. Studier.se är i en spännande fas på en marknad som växer både i Sverige och internationellt, säger Anders Haesert, som är chef för AcadeMedia EdTech.

- Med AcadeMedia som långsiktig ägare får vi tillgång till kompetens, nätverk och resurser som gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla vår plattform och förbättra användarupplevelsen. Vi är inställda på ökad tillväxt genom starka erbjudanden och innovativa tjänster, säger Per Andersson, grundare och VD för Studier.se.

Förvärvet i korthet

Studier.se omsätter cirka 9 MSEK och har ett positivt resultat på 1,6 mkr (2020). Kunderna är gymnasier, universitet, yrkeshögskolor och andra utbildningsanordnare. Under 2020 hade Studier.se i genomsnitt 50 000 unika användare per månad. Antalet anställda är nio personer.

Anders Haesert, chef AcadeMedia EdTech
M: 0725-54 08 66
E: anders.haesert@academedia.se

Per Andersson, grundare och VD Studier.se
M: 0735-15 83 95
E: per@studier.se

Om AcadeMedia EdTech

AcadeMedia EdTech skapar digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola. Digitala lösningar inom pedagogik, projektledning och system utvecklas i egen regi och i samarbete med aktörer inom forskning och innovation. Målsättningen är att stärka elevernas förutsättningar att lyckas med sin utbildning. AcadeMedia EdTech är ett affärsområde inom AcadeMedias vuxenutbildning.

Anders Haesert, chef AcadeMedia EdTech
Per Andersson, grundare och VD Studier.se

Adolf Fredriks Kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

AcadeMedia är ett internationellt utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Polen. Vi finns i hela utbildningskedjan – från förskola till vuxenutbildning – och drivs av att göra skillnad för människor och samhällen.

Våra drygt 18 000 medarbetare skapar kvalitet, mångfald och utvecklingskraft inom utbildningssektorn.