Ackreditering till EuroBasket 2019 nu öppen

I sommar spelar damlandslaget EuroBasket i Lettland. Sverige är tillbaka i EM-slutspelet, och taggade svenska supportrar kommer att sluta upp på läktarna i Riga för att lyfta fram damlandslaget till nya framgångar - det vill du inte missa!

Frida Eldebrink svarar på frågor under EuroBasket 2015.
Foto: Bildbyrån
Frida Eldebrink svarar på frågor under EuroBasket 2015. Foto: Bildbyrån

För att ackreditera sig till EuroBasket 2019 i Lettland/Serbien måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga.

Alla ackrediteringsansökningar behandlas av FIBA, men SBBF försöker hjälpa till och svara på frågor om ackrediteringsprocessen. Det går också bra att maila FIBA direkt på communications-europe@fiba.com.

Viktiga datum

• Ackrediteringen öppnade onsdagen 13 mars.
  • Ackrediteringen stänger fredagen 31 maj, alltså nästan en månad innan turneringen startar.

Registrera profil/ackreditering

• Skapa ett konto i FIBA Media Portal.
  • Har ni redan ett konto loggar ni bara in, annars väljer ni att skapa ett nytt konto.
  • När ni registrerat ett konto får ni ett aktiveringsmail från FIBA, följ länken i mailet och logga in igen.

Uppdatera er profil

• För att kunna välja matcher måste ni först uppdatera er profil med personuppgifter, information om arbetsplatsen, foto, passinformation, dokument samt godkänna FIBA:s villkor.

Välj evenemang

• Under "My Events" väljer du evenemanget som ni söker ackreditering för, i detta fall FIBA Women's EuroBasket 2019.
  • Efter att ni klickat på "Apply" ska ni godkänna villkoren, välja yrkesgrupp, vilken arrangörsstad ni ska till och bifoga ett arbetsprov.
  • När ni väljer "Save" så skickas er ansökan in automatiskt.
  • När ni skickat in er ansökan kommer ni att få ett bekräftelsemail från FIBA på att er ansökan inkommit.

För frågor, kontakta Robin Svensson, pressansvarig,
robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Frida Eldebrink svarar på frågor under EuroBasket 2015.
Foto: Bildbyrån
Frida Eldebrink svarar på frågor under EuroBasket 2015. Foto: Bildbyrån

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.