Stångåstaden

Ådalagatan - ett år senare

Dela
När exceptionella händelser inträffar kommer vi ofta ihåg långt efteråt exakt var vi befann oss. Explosionen på Ådalagatan inträffade på en klämdag, fredagen den 7 juni 2019. Väldigt många var lediga men jag själv var på jobbet. Vi har en gemensam kaffepaus på förmiddagen och den här dagen satt jag och pratade med vår trygghetschef Anders och Anna på upphandling när Anders fick telefon.

Då var klockan strax efter 9. Han berättade att det precis exploderat någonting nere i city och frågade om jag hört någonting. Precis efteråt fick jag en bild skickad till min telefon från en kollega som bor i det drabbade kvarteret. Vi såg direkt att skadorna var mycket omfattande och bestämde oss för att dra igång vår krisorganisation bara några minuter efter att händelsen inträffat. Därefter ringde vi in ett stort antal medarbetare eftersom många var lediga. De första dygnen hade vi 55 personer dedikerade att enbart jobba med Ådalagatan.

Mycket av det initiala arbetet gick ut på att skaffa sig en bild av vad som hänt, etablera en stab på vårt huvudkontor och även etablera en platsorganisation på Ådalagatan. Vi öppnade upp en samlingsplats för de som drabbats i en intilliggande fastighet där man kunde få svar på frågor, samtalsstöd, träffa försäkringsbolag och få något att äta och dricka.

Många boende lämnade sina bostäder och sprang ut efter att bomben exploderat. Polisen spärrade av hela området med alla 131 lägenheterna vi har på Ådalagatan vilket gjorde att ingen fick komma in och hämta sina tillhörigheter. Många fick till exempel inte med sig sin plånbok och mobiltelefon och kunde sedan inte hämta dem. Det var förstås även ett enormt behov av information från alla boende om vad som skulle hända, var de skulle ta vägen och var de skulle bo när deras hem blivit avspärrat. En stor uppgift i krishanteringen var därför att lösa evakueringsfrågan. Det är ingenting vi som fastighetsägare formellt är skyldiga att göra men vi bestämde oss tidigt för att göra allt i vår makt för att lösa boendesituationen för de som drabbats.

Arbetet med att städa, sanera, laga fönster och renovera mer omfattande skador har pågått sedan dag ett och pågår fortfarande i den mest skadade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Planen är att allt ska vara klart till i oktober. Totalt har vi fått skador för över 70 mkr. Merparten kommer vi att få ersättning för via vår försäkring.

Vi har fått många frågor om hur vi hanterade krisen och även många positiva omdömen. För att få de boendes perspektiv på händelsen och lära oss vad vi kan göra bättre har vi nyligen genomfört en stor kundundersökning där alla som drabbats på Ådalagatan har fått möjlighet att lämna synpunkter. Resultatet är väldigt glädjande och lärorikt att gå igenom. På en generell fråga om hur Stångåstaden hanterat krisen tycker 94% av de som svarat av vi gjort det bra. Även vårt bemötande och vår kommunikation är över 90% nöjda med. Den svåra evakueringsfrågan tycker 88% att vi hanterade på bästa möjliga sätt under rådande omständigheter. Förtroendet för Stångåstaden har också ökat rejält genom krishanteringen. Materialet är omfattande och vi kommer att gå igenom alla svar och dra nytta av tips vi fått på saker som kan göras ännu bättre nästa gång.

Vad tar jag själv med mig ett år efter explosionen? En fin sak är hur samhället slöt upp och hur mängder av företag och privatpersoner hörde av sig och erbjöd att hjälpa till med allt från mat och dryck till evakueringsbostäder. En annan sak jag tar med mig är det fantastiska engagemanget som finns i bolaget där nästan varenda medarbetare på Stångåstaden var med och hjälpte till på något sätt. Jag fick en fråga från media i slutet av den första dagen om vi snart skulle gå hem. Då kändes det väldigt bra att kunna svara att vi kommer att vara kvar och jobba så länge det behövs och tills alla som drabbats har någonstans att bo i natt.

En viktig lärdom kring krishantering är att man måste öva och ha en systematik för att vara förberedd. Det som fungerar till vardags kommer även att fungera i en kris. Jag skulle avslutningsvis vilja säga att det är ett mirakel att ingen blev allvarligt skadad. Alla som var på plats de första timmarna och såg skadorna förstår vad jag menar. Och jag hoppas vi slipper uppleva någonting likande igen.

Fredrik Törnqvist

VD, AB Stångåstaden

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Nyckelord

Bilder

Om

Stångåstaden
Stångåstaden
Box 3300
580 03 Linköping

013-20 85 00http://www.stangastaden.se

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde som förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter. 

Följ Stångåstaden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Stångåstaden

Åkermark vid Lambohov bevaras9.12.2024 12:48:49 CET | Nyheter

2015 köpte Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter, då kallat Bryggaregården AB, Lambohovs säteri med tillhörande park och omkringliggande åkermark. Planen var att delar av åkermarken skulle bebyggas med bostäder. Intäkter från de nya bostäderna skulle möjliggöra Stångåstadens nya uppdrag att rusta upp Lambohovs säteri. Sedan dess har Linköpings kommun ändrat inriktning till en mer restriktiv hållning avseende exploatering på värdefull åkermark. Därför föreslås nu att överenskommelsen mellan kommunen och Stångåstaden förändras.

Lambohofs säteri får nytt liv i Anders Lundins podd Folkets Historia24.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter äger sedan 2015 Lambohofs säteri söder om Linköping - en unik 1700-talsmiljö i rokokostil. Som besökare kan du redan idag ta del av utemiljöerna men nu kan du, genom att lyssna på podden Folkets Historia, höra mer om livet på Lambohof. I första avsnittet som har släppts hör du programledaren Anders Lundin och historikern Mats Hayen ta sig an historien om familjen Sinclair.

IMD är rättvist och bra för miljön15.10.2024 13:18:03 CEST | Blogginlägg

Vi på Stångåstaden strävar alltid efter sätt att minska vår klimatpåverkan och skapa förutsättningar för en mer hållbar livsstil för våra hyresgäster. Därför har vi tagit beslutet att införa individuell debitering av varmvatten i vårt bestånd. Införandet innebär att varje hyresgäst betalar för sin egen förbrukning och ger en rättvis fördelning av kostnaden. Vi har givetvis samverkat och förhandlat med Hyresgästföreningen i frågan.

Gröna investeringar: Så skapar vi hållbar tillväxt och värde för framtiden27.9.2024 10:07:42 CEST | Blogginlägg

Stångåstaden är en stor aktör som har möjlighet att vara normbildare inom många områden. Vi ser det som en viktig del i vårt uppdrag i att göra Linköping till en bättre stad att bo och leva i. Vi investerar mycket i dagsläget och har som ambition att hålla en hög investeringstakt oavsett konjunkturläge. När vi investerar så behöver vi säkerställa att vi finansierar våra projekt på bästa möjliga sätt. I vår kapitalanskaffning så försöker vi alltid hitta en så optimal och låg finansieringskostnad som möjligt. Vi jobbar främst med certifikat, obligationer och KI-lån. Obligationerna vi emitterar är i princip alltid gröna. Genom att emittera gröna obligationer så kan vi både säkerställa låga marginaler och även se till att kapital på marknaden styrs mot gröna investeringar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye