Ådalagatan 1 och 3 renoveras för återflytt

Sedan explosionen på Ådalagatan i Linköping förra året har bostadsbolaget Stångåstadens fastighet på Ådalagatan 1 och 3 varit avspärrad, först för polisarbete och sedan för renovering. Renoveringen beräknas vara färdig i oktober då de sista hyresgästerna kan flytta tillbaka.

Stångåstadens vd
 Fredrik Törnqvist utanför Ådalagatan 1 och 3. Foto Stångåstaden
Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist utanför Ådalagatan 1 och 3. Foto Stångåstaden

Totalt drabbades 191 av Stångåstadens lägenheter i olika grad av explosionen på Ådalagatan den 7 juni 2019. Vissa kunde återvända till sina lägenheter samma kväll men hyresgästerna i 131 lägenheter kunde inte återvända hem den 7 juni. 69 lägenheter var evakuerade i mer än en vecka och 37 lägenheter på Ådalagatan 1 och 3 är fortfarande inte återflyttade.

- Ett år efter explosionen arbetar vi fortfarande med att återställa fastigheten från de skador som uppkom. Hittills har vi, förutom att ta bort allt skadat, byggt upp ny stomme och monterat fönster. Det som kvarstår är bland annat ytskikt, snickerier, inredning, dörrar och att göra färdigt fasadarbetet. Vår plan är att hyresgästerna kommer kunna flytta tillbaka till fastigheten i oktober, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

De större renoveringarna som har eller kommer att genomföras i fastigheten är:

• Omläggning och förstärkning av taket
  • Nybyggnad och förstärkning av delar av fasaden
  • Förstärkning och återuppbyggnad av stommen (mot detonationsplatsen)
  • Återställning av balkonger
  • Byte, lagning och justering av fönster
  • Byte av hiss på Ådalagatan 1
  • Helrenovering av tio lägenheter
  • Nytt värmesystem

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, 072-574 96 60

Heidi Berger, marknads- och kommunikationschef Stångåstaden, 072-254 30 52

Stångåstadens vd
 Fredrik Törnqvist utanför Ådalagatan 1 och 3. Foto Stångåstaden

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.