AF Gruppen bygger Mektagonen i Göteborg

AF Gruppen har skrivit kontrakt med tjänstepensionsbolaget Alecta om uppförande av ca 20 000 kvm kommersiell yta i stadsdelen Krokslätt i Göteborg.

AF har fått i uppdrag att bygga en kontorsbyggnad om 8 plan med ett tillhörande garage under mark. Byggnaden som totalt omfattar ca 20 000 kvm ska byggas ihop med Mektagonen, en befintlig kontorsfastighet, som även rymmer hotell, gym och butiker.

Projektet ska utföras i en totalentreprenad i samverkan och ordervärdet uppgår till ca 400 mkr inklusive hyresgästanpassningar i befintlig fastighet. Beräknad byggstart är Q3 2017.

- Vi tackar för förtroendet ifrån Alecta och ser fram emot att starta ett nytt projekt i en attraktiv del av Göteborg. Det är ett viktigt projekt för vår kommersiella verksamhet i Göteborg och för AF Gruppens tillväxtstrategi i Sverige, säger Morten Grongstad, koncernchef i AF Gruppen.

AF Gruppen är en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3100 medarbetare. Vi omsätter ca 12 miljarder norska kronor och är noterade på Oslo Børs. I Sverige bygger vi bostäder, lokaler och anläggningar samt utvecklar egna projekt. Vi bygger för att påverka framtiden och skapa hållbara lösningar för människor, miljö och samhälle.

Abonnera på våra pressmeddelanden.