AF Gruppen bygger modernt äldreboende i Göteborg

AF Gruppens dotterbolag AF Bygg Göteborg har tecknat avtal med Stena Fastigheter om att bygga ett äldreboende med 90 moderna lägenheter i Ekebäckshöjd i stadsdelen Högsbo.

Illustration framtagen av White Arkitekter.

Fastigheten kommer även att rymma matbutik, gym och stödlägenheter för unga. Totalytan är 8 500 kvm.

Kontraktssumman uppgår till ca 200 MSEK och projektet genomförs som en totalentreprenad med samverkan.

AF Bygg Göteborg kommer att tillämpa AF Gruppens moderna digitala verktyg och lean-processer för att genomföra ett effektivt byggprojekt med hög kvalitet.

-  Vi ser fram emot att utveckla stadsdelen Ekebäckshöjd till en varm och välkomnande miljö, i nära samarbete med Stena Fastigheter, säger AF Gruppens koncernchef Morten Grongstad.

Markarbetena är påbörjade, med planerad byggstart under första kvartalet 2019. Inflyttningen beräknas till början av 2021.

Den aktuella Etapp norr är första steget i utvecklingen av Ekebäckshöjd. Stena Fastigheter kommer att bygga totalt 600 nya lägenheter i olika storlekar, både hyres- och bostadsrätter.

Illustration framtagen av White Arkitekter.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.