AF Gruppen har tecknat nytt jättekontrakt med Nye Veier

AF Gruppen har tecknat ett kontrakt med Nye Veier för projektering och byggande av den nya E39 Kristiansand vest – Mandal øst.

Projektet omfattar 19 km ny fyrfilig motorväg med hastighetsbegränsning på 110 km/h från Kristiansand vest – Mandal øst. Arbetena omfattar flera tunnlar, inklusive Søgnetunneln på 4 km, och ett stort antal broar, inklusive Trysfjordbrua på 520 meter. AF har Norconsult som rådgivare och Kruse Smith Entreprenør som underentreprenör. Planerad byggstart är november 2018 med färdigställande i oktober 2022.

Kontraktet har ett värde på cirka 4 700 MNOK exklusive moms.

AF Gruppen är mycket nöjd med att ha förnyat förtroende från Nye Veier för att bygga trafiksäker motorväg med hög samhällsnytta i södra Norge. Detta är det största enskilda kontraktet i AF:s historia, och det ger oss goda möjligheter att vidareutveckla den kompetens som byggts upp tillsammans med kunder och partner genom projektet E18 TvedestrandArendal, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.