AF Gruppen valt av Trafikverket för utbyggnaden av E4 Förbifart Stockholm

Arbetena ska starta sommaren 2020 och färdigställas före december 2024.

Förbifart Stockholm är en 21 km lång ny sträckning av E4:an som till stora delar byggs i tunnel från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Sträckningen planeras vara färdig i december 2024.

AF Gruppens entreprenad (FSE 305) är belägen i Ekerö kommun och sträcker sig 6 km från norra delen av Kungshatt, under Lovö till mitten av Lambarfjärden.

Entreprenaden omfattar anläggningsarbeten för ca. 6 km huvudtunnlar, 7 km ramptunnlar och 8 schakter. I vägtunnlarna ska vägkroppen byggas med VA-system, OPI-kanalisation samt inklädnadsvalv.

Arbetena ska starta sommaren 2020 och färdigställas före december 2024.

Kontraktsvärdet uppskattas till 3 400 MSEK.

— Vi i AF Gruppen är glada över att få Trafikverkets förtroende att genomföra detta krävande tunneluppdrag. AF har etablerat en stark position i Sverige och vi ser fram emot att samarbeta med Trafikverket i ett uppdrag som passar vår kompetens inom tunnelkonstruktion, säger Morten Grongstad, koncernchef i AF Gruppen.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad, Pålplinta och Betonmast. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges entreprenör- och industrikoncerner med 5700 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö & Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 22,6 miljarder NKR (2019) och är noterat på Oslo Børs.