AF Gruppen valt av Trafikverket för utbyggnaden av E4 Förbifart Stockholm

Arbetena ska starta sommaren 2020 och färdigställas före december 2024.

Förbifart Stockholm är en 21 km lång ny sträckning av E4:an som till stora delar byggs i tunnel från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Sträckningen planeras vara färdig i december 2024.

AF Gruppens entreprenad (FSE 305) är belägen i Ekerö kommun och sträcker sig 6 km från norra delen av Kungshatt, under Lovö till mitten av Lambarfjärden.

Entreprenaden omfattar anläggningsarbeten för ca. 6 km huvudtunnlar, 7 km ramptunnlar och 8 schakter. I vägtunnlarna ska vägkroppen byggas med VA-system, OPI-kanalisation samt inklädnadsvalv.

Arbetena ska starta sommaren 2020 och färdigställas före december 2024.

Kontraktsvärdet uppskattas till 3 400 MSEK.

— Vi i AF Gruppen är glada över att få Trafikverkets förtroende att genomföra detta krävande tunneluppdrag. AF har etablerat en stark position i Sverige och vi ser fram emot att samarbeta med Trafikverket i ett uppdrag som passar vår kompetens inom tunnelkonstruktion, säger Morten Grongstad, koncernchef i AF Gruppen.

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 31 miljarder NOK (2022) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige är en av de största aktörerna på den svenska bygg- och anläggningsmarknaden med 1 000 medarbetare i elva bolag som tillsammans omsätter 7 miljarder SEK (2022).

afgruppen.se