Schibsted

Aftonbladet lanserar nytt varumärkeskoncept

Dela
Aftonbladet når rekordmånga läsare, tittare och lyssnare varje dag. Nu börjar ett nytt kapitel för varumärket Aftonbladet. I en ny bred kampanj lanseras konceptet "Aftonbladet - Sveriges Hierta".
Genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta” ska Aftonbladet fånga och förmedla tidningens historia.
Genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta” ska Aftonbladet fånga och förmedla tidningens historia.

– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia. Det är den vi försöker fånga och förmedla genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta”, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson.

Namnet ”Sveriges Hierta” knyter an till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta som har haft stor betydelse för svensk media. Detta genom sitt arbete med att utmana makten och stå upp för det fria ordet – något som går igen i Aftonbladets arbete än idag. Men det knyter också an till Aftonbladets som Sveriges ständiga nyhetspuls, alltid nära, alltid live.

– Redan för 200 år sedan stod Hierta med sitt Aftonbladet upp för det fria ordet. Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Nu med liverapporter, tv och poddar, granskningar som 200 sekunder, modiga texter av Sveriges främsta kolumnister och kommentarer och oerhört många läsare. Dygnet runt i alla kanaler, säger Lena K Samuelsson och fortsätter:

– Jag tror att Lars Johan Hierta hade varit stolt över sitt Aftonbladet om han såg oss i dag. “Sveriges Hierta” är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.

För Aftonbladet är det här det första stora varumärkesarbetet på många år. “Sveriges Hierta” lanseras genom en varumärkeskampanj under torsdagen och kommer gå brett nationellt i Schibsteds egna digitala kanaler, sociala medier, radio, tunnelbanan och utomhus. En ny varumärkesfilm har tagits fram som lyfter fram Aftonbladets publicistiska uppdrag och  redaktionen bakom med Robert Aschberg som berättare. I konceptet ingår också en ny ljudlogo för Aftonbladet, skapad av kompositören George Hagstrand. Ljudlogon används i poddar och video och bygger på ljud från redaktionen och pulsslag.

– Det här är en stor och spännande satsning för oss. Med Sveriges Hierta vill vi visa upp vår verksamhet från fler sidor, samtidigt som vi utåt vill förmedla värderingar vi redan förknippas och arbetar med internt, säger Aftonbladets marknadschef, Therese Stalén Birgersson.

Varumärkeskonceptet och hela kampanjen har tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest Agency.

– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, säger Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.

Arbetsgrupper

Aftonbladet
Therese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)
Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef  
Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialist
Fredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialist
Kristel Thalström, AD
Mattias Bengtsson, content producer
 
Eljest Agency
Martin Mentell Widolf, VD
Sofi Widolf, head of art
Erik Ström, creative director
Sara Mannerström, creative production manager
Filip Skoglund, digital creative
 
GH Audio AB
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör 
 
Atlanta Film
Johan Widström
Ludvig Olin
Martin Randahl Edsman
För ytterligare information vänligen kontakta: 
Niclas Bergström, COO och tf marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0707744633. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Martin Mentell Widolf, vd, Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21. E-post: martin@eljestagency.se.
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör, GH Audio AB. Telefon: 073-5301560.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Sveriges Hierta

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta” ska Aftonbladet fånga och förmedla tidningens historia.
Genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta” ska Aftonbladet fånga och förmedla tidningens historia.
Ladda ned bild
Kampanj-loggan.
Kampanj-loggan.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye