Aftonbladet lanserar nytt varumärkeskoncept
– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia. Det är den vi försöker fånga och förmedla genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta”, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson.
Namnet ”Sveriges Hierta” knyter an till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta som har haft stor betydelse för svensk media. Detta genom sitt arbete med att utmana makten och stå upp för det fria ordet – något som går igen i Aftonbladets arbete än idag. Men det knyter också an till Aftonbladets som Sveriges ständiga nyhetspuls, alltid nära, alltid live.
– Redan för 200 år sedan stod Hierta med sitt Aftonbladet upp för det fria ordet. Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Nu med liverapporter, tv och poddar, granskningar som 200 sekunder, modiga texter av Sveriges främsta kolumnister och kommentarer och oerhört många läsare. Dygnet runt i alla kanaler, säger Lena K Samuelsson och fortsätter:
– Jag tror att Lars Johan Hierta hade varit stolt över sitt Aftonbladet om han såg oss i dag. “Sveriges Hierta” är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.
För Aftonbladet är det här det första stora varumärkesarbetet på många år. “Sveriges Hierta” lanseras genom en varumärkeskampanj under torsdagen och kommer gå brett nationellt i Schibsteds egna digitala kanaler, sociala medier, radio, tunnelbanan och utomhus. En ny varumärkesfilm har tagits fram som lyfter fram Aftonbladets publicistiska uppdrag och redaktionen bakom med Robert Aschberg som berättare. I konceptet ingår också en ny ljudlogo för Aftonbladet, skapad av kompositören George Hagstrand. Ljudlogon används i poddar och video och bygger på ljud från redaktionen och pulsslag.
– Det här är en stor och spännande satsning för oss. Med Sveriges Hierta vill vi visa upp vår verksamhet från fler sidor, samtidigt som vi utåt vill förmedla värderingar vi redan förknippas och arbetar med internt, säger Aftonbladets marknadschef, Therese Stalén Birgersson.
Varumärkeskonceptet och hela kampanjen har tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest Agency.
– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, säger Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.
Arbetsgrupper
AftonbladetTherese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialistFredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialistKristel Thalström, ADMattias Bengtsson, content producer Eljest AgencyMartin Mentell Widolf, VDSofi Widolf, head of artErik Ström, creative directorSara Mannerström, creative production managerFilip Skoglund, digital creative GH Audio ABGeorg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör Atlanta FilmJohan WidströmLudvig OlinMartin Randahl EdsmanFör ytterligare information vänligen kontakta:
Niclas Bergström, COO och tf marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0707744633. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Martin Mentell Widolf, vd, Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21. E-post: martin@eljestagency.se.
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör, GH Audio AB. Telefon: 073-5301560.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Sveriges Hierta
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum