LerniaLernia

Äldre bättre på att få nya vänner

Interaktionskurs från Lernia ska göra svenskarna världsbäst på vänskap 38 procent av svenskarna över 65 år har fått två eller fler nya vänner det senaste året. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Bland 36- till 49-åringarna är motsvarande siffra endast 24 procent. Och en global studie visar att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

IFS miljön och loggan

Enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner*. I Demoskops undersökning tycker bara en tredjedel av svenskarna att det är lätt att skaffa nya vänner och där är det lika mellan äldre och yngre. Personer över 65 år anger också att de har fler nära vänner än vad yngre personer har. De har också lättare än yngre att bli nära vän med en person av en annan politisk åsikt. 43 procent av 65-plussarna tycker det är lätt att bli vän med någon av en annan politisk åsikt, jämfört med 37 procent i befolkningen i stort.

Med en ny kurs, Interaktion för svenskar (IFS) vill bemannings- och utbildningsföretaget Lernia hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper.

Vänskap är en av de viktigaste nycklarna till en fungerande integration. SFI är en oerhört viktig del för att få till detta, men vi har alla ett ansvar för en fungerande integration. Därför har vi skapat IFS som ska ge bättre förutsättningar för integration på arbetsplatser och utbildningar. De 36 frågorna är gjorda för att underlätta interaktion och optimera förutsättningarna för vänskap, säger Elias Wästberg, kommunikationschef på Lernia.

Interaktion För Svenskar (IFS) består av 36 frågor som ska leda till vänskap mellan personerna som ställer dem till varandra. Frågorna har tagits fram tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt och bygger på den amerikanske psykologen Arthur Arons forskning med evidensbaserade frågor som ska optimera förutsättningarna för kärlek.

Vi har tagit avstamp i den här forskningen och anpassat frågorna så att de riktas mot att skapa vänskap, i klassrum och på arbetsplatser. Frågorna blir stegvis mer personliga vilket ökar möjligheterna att känna sig nära den person man pratar med – båda parter ska känna sig sedda, förstådda och accepterade. Det är grundbultar i varje nära relation, säger Anna Bennich Karlstedt.

Bilder och mer information finns här: https://www.dropbox.com/sh/gmf71ij7as0yqri/AAAE8PV1riDFZJXSQhFYQbT1a?dl=0

* Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

Om Interaktion För Svenskar (IFS)

Interaktion För Svenskar (IFS) är en interaktionskurs bestående av 36 frågor framtagna för att optimera förutsättningarna för vänskap. Frågorna tar avstamp i evidensbaserad forskning och ska hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Läs mer på www.lernia.se/ifs

Om Anna Bennich Karlstedt

Anna Bennich Karlstedt är leg psykolog och psykoterapeut med många års erfarenhet inom relationer, arbetsmiljö och kommunikation. Hon arbetar i sin verksamhet främst med hälsofrågor och att skapa hållbara relationer. Anna har vid två tillfällen (2014 och 2016) nominerats till Stora Psykologpriset.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i Demoskops telefonrekryterade OnlinePanel, baserat på ett slumpmässigt urval bland allmänheten 18 år och uppåt. Totalt genomfördes 1 800 intervjuer under perioden 27 mars - 6 april 2018.

36 frågor som leder till vänskap

De 36 frågorna som leder till vänskap bygger på forskning från psykologen Arthur Aron och hans frågor som är optimerade för intimitet och kärlek. Lernia har tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt anpassat dessa till att istället leda till vänskap. Frågorna ska ställas i kronologisk ordning, från 1 till 36. Frågorna kan ställas på en och samma gång eller delas upp i sex olika sittningar. Varje block representerar en sittning.

BLOCK 1

1. Om du fick träffa en känd person, vem skulle det vara?

2. Vilken superkraft skulle du vilja ha?

3. Är du en mail- eller telefonperson? Varför?

4. När trivs du som bäst på ett jobb eller en utbildning?

5. När skrattade du högt senast?

6. Vad skulle du välja att vara, jättesmart eller jättesnygg?

BLOCK 2

7. När känner du dig bortskämd?

8. Nämn minst en egenskap du uppskattar hos den du pratar med.

9. När grät du senast? Varför?

10. Vad från dina föräldrar vill du inte föra vidare till dina barn?

11. Berätta om en tidigare jobb- eller utbildningserfarenhet och vad du gillade och inte gillade med den.

12. Vad skulle du egentligen vilja sluta göra?

BLOCK 3

13. Tror du på liv efter döden?

14. Om du inte kände några begränsningar, vad skulle du vilja göra imorgon?

15. Vad är du mest stolt över i ditt liv?

16. Nämn den viktigaste egenskapen hos en vän.

17. När var du riktigt lycklig senast?

18. Berätta om ett jobbigt minne.

BLOCK 4

19. Vad önskar du att du hade mer tid till?

20. Har du avslutat en vänskap någon gång?

21. Vad är trygghet för dig?

22. Ge den du pratar med tre komplimanger.

23. Berätta om dina första skolår, vem var du och hur har det påverkat dig?

24. Vem har du bäst relation till i din familj?

BLOCK 5

25. Beskriv hur den du pratar med upplever dig som person.

26. Avsluta meningen ”Jag önskar att jag hade någon jag kunde dela…”

27. Vad skulle du vilja börja varje dag med?

28. Berätta för den du pratar med vad ditt första intryck av hen var.

29. Vad gör dig generad?

30. Blir du besvärad när folk visar starka känslor?

BLOCK 6

31. Vilken av sakerna du äger tycker du mest om?

32. Bör man diskutera privata saker som kärlek, politik och pengar med kollegor/klasskamrater?

33. Hade du ett favoritgosedjur/leksak som barn? Berätta om det.

34. Beskriv en relation till en familjemedlem som du önskar var bättre.

35. Vem som inte lever längre saknar du mycket?

36. Be den du pratar med berätta om hens tre bästa tips för att leva ett lyckligt liv.

Bonus: Titta in i varandras ögon i 60 sekunder utan att titta bort.

IFS miljön och loggan
Bild på första interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på andra interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på tredje interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Pressbild Elias Wästberg
Bild på interaktionsmiljön i IFS filmerna från Lernia
Bild på fjärde interaktionsparet i Lernias IFS filmer

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Studerande vill ha fler vänner22.5.2018 09:03Pressmeddelande

Ny kurs ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Varannan studerande skulle i mycket eller ganska hög utsträckning vilja få fler vänner på sin skola/utbildningsplats. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

Sex av tio tror språk är viktigast för integration22.5.2018 08:33Pressmeddelande

Ny interkationskurs ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Sex av tio svenskar anser att grundläggande språkkunskaper skulle vara viktigast för att integreras i ett nytt land. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt anser var femte svensk att ett jobb är viktigast för att integreras och enbart sex procent att en förståelse för kulturella fenomen är viktigast för integrationen.

Kommunalarbetare har lättast att få vänner18.5.2018 09:34Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Anställda inom kommuner anser att det är lättare att få nya vänner än privatanställda. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska göra svenskarna bättre på att få vänner.

36 nya frågor ger dig vänner på resan!18.5.2018 09:06Pressmeddelande

Lernia lanserar interaktionskurs för att göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att känna sig ensam på resande fot är inte ovanligt, och enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar också sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu bemannings- och utbildningsföretaget Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.