Alecta Fastigheter hyr ut 3 100 kvm i Hasselbladshuset i Göteborg

Efter en renovering av det anrika Hasselbladshuset i centrala Göteborg står det klart att Alecta Fastigheter får två nya hyresgäster. Den koreanska krogen KOMO och co-working konceptet Entreprenörsgatan flyttar in under 2022.

Ulrika Johansson

Förra året inledde Alecta Fastigheter en omfattande insats för att utveckla Hasselbladshuset i Göteborg. Nu står det klart att två nya hyresgäster kommer att flytta in under året. Den koreanska restaurangen KOMO planerar att öppna i augustioch co-working konceptet Entreprenörsgatan som dessutom får ett helt eget orangeri flyttar in i september. Uthyrningarna omfattar drygt 3 100 kvadratmeter.

– Vi är otroligt stolta över renoveringen av Hasselbladshuset och ser fram emot att ta emot våra nya hyresgäster. För Alecta Fastigheter är Göteborg som tillväxtstad en självskriven plats där vi ska vara med och utveckla miljöer där människor och företag kan växa, säger Ulrika Johansson, tf Affärsområdeschef Göteborg, Alecta Fastigheter.

– Vi ser jättemycket fram emot att få öppna i våra nya lokaler i Hasselbladshuset. Det innebär att vi kommer kunna erbjuda co-working på ett av Göteborgs bästa och mest centrala läge. Dessutom kan vi utöka vår verksamhet från 3 500 till cirka 6 000 kvadratmeter. Många av våra medlemsföretag är i behov av större kontor och vi ser också fram emot att välkomna nya medlemmar. Fler och fler bolag ser fördelarna med den flexibilitet samt den ekonomiska och miljömässiga vinning som co-working innebär, säger Eric Cardell på Entreprenörsgatan Coworking.

Utvecklingen av Hasselbladshuset har genomförts av Alecta Fastigheter tillsammans med Newsec och arkitekten Kanozi. Målet har varit att göra Hasselbladshuset mer attraktivt och att skapa mer flexibilitet för hyresgästerna. I den nya co-working-delen integreras ett sedan tidigare fristående café samt ett inglasat orangeri på innergården. Av fastighetens närmare 15 000 kvadratmeter är i dagsläget cirka 770 kvadratmeter tillgängligt för uthyrning.

Ulrika Johansson

Alecta Fastigheter bildades 1 januari 2021 och är redan från start ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 46 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren. Alecta Fastigheter är ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag som ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter och Nordr vinner en av Stockholms stads största markanvisningar2.5.2022 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter och Nordr tilldelas en av Stockholm stads största markanvisningar i Värtahamnen och får rollen som ankarbyggaktör. Genom realtidslabb som förenar klassisk stadsbyggnad med forskning och ny innovation utvecklas morgondagens hållbara stad i Värtahamnen, Valparaiso. Tillsammans med Stockholms stad vill Alecta Fastigheter och Nordr, via det gemensamma bolaget Convea, ta ett helhetsgrepp kring platsen, människan och miljön.

Alecta Fastigheter firar Asecs och fortsätter utveckla handelsplatsen31.3.2022 07:40:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 april firar Asecs i Jönköping 35 år. Detta uppmärksammas av Alecta Fastigheter som de senaste åren har vidareutvecklat ca 50 000 kvm i Asecs köpcentrum och även tillfört ca 12 000 kvm ny handelsyta. Det gör handelsområdet som Alecta Fastigheter äger till ett av Sveriges största med totalt ca 70 000 kvm. Samtidigt blickar Alecta Fastigheter framåt och vill se en fortsatt utveckling av området.