Alecta Fastigheter rekryterar ny Affärsområdeschef i Göteborg

Med ett nytt team på plats fortsätter Alecta Fastigheter sin utveckling och tillväxtresa i Göteborg. Nu rekryteras Charlotte Adlerton Gadd som Affärsområdeschef för att tillsammans med teamet utveckla affären.

Charlotte Adlerton Gadd

Alecta Fastigheter har som uttalat mål att växa kraftigt de kommande åren. Inte minst i Göteborg, där ungefär en femtedel av bolagets befintliga bestånd finns idag. Charlotte Adlerton Gadd anställs som ny Affärsområdeschef Göteborg och kommer att leda arbetet med att utveckla bolagets verksamhet i staden.

– Göteborg är en oerhört spännande och attraktiv marknad som Alecta Fastigheter ser fram emot att växa på. Vi är mycket glada och stolta över att välkomna Charlotte till Alecta Fastigheter. Tillsammans med teamet kommer Charlotte med sin erfarenhet, kompetens och sitt personliga driv förädla och expandera affären i Göteborg, säger Lena Boberg, vd Alecta Fastigheter.

1 april i år tog Alecta Fastigheter hem förvaltningen och utvecklingen av de egna fastigheterna i Göteborg och under året har teamet byggts upp. Just nu pågår även omfattande uppgraderingar av kvarteret Kasernen i Rosenlund vid Hvitfeldtsplatsen och i en fastighet nära Nya Ullevi, två av bolagets större fastigheter i Göteborg.

– Jag är otroligt glad och förväntansfull inför att börja jobba med det starka team som Alecta Fastigheter har i Göteborg. Vi har en intressant tillväxtresa framför oss och jag ser fram emot att få vara med på den, säger Charlotte Adlerton Gadd.

Charlotte Adlerton Gadd kommer närmast från Kungsleden och har tidigare arbetat för Skanska och Platzer. På Kungsleden har hon haft ett övergripande ansvar för marknadsområdet Göteborg. Hon tillträder tjänsten som Affärsområdeschef Göteborg på Alecta Fastigheter den 13 juni.

Fakta Alecta Fastigheter i Göteborg

• 8 fastigheter på fem platser. Rosenlund, Ullevi, Nordstan, Mektagonen, Heden och Gullbergsvass är några av de platser Alecta Fastigheter är verksamma på
  • Ca 7 mdkr i fastighetsvärde
  • 53 kunder
  • 148 000 kvm uthyrningsbar yta,
  • Två hotellfastigheter i södra Sverige (Halmstad och Lund)
  • Pågående projekt för ca 1 miljard
  • Joint ventures i Göteborg: nytt landmärke kallat Global Business Gate med Elof Hansson vid Masthuggskajen och Kongahälla Shopping med Adapta i Kungälv.

Charlotte Adlerton Gadd

Alecta Fastigheter bildades 1 januari 2021 och är redan från start ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 46 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren. Alecta Fastigheter är ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag som ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter och Nordr vinner en av Stockholms stads största markanvisningar2.5.2022 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter och Nordr tilldelas en av Stockholm stads största markanvisningar i Värtahamnen och får rollen som ankarbyggaktör. Genom realtidslabb som förenar klassisk stadsbyggnad med forskning och ny innovation utvecklas morgondagens hållbara stad i Värtahamnen, Valparaiso. Tillsammans med Stockholms stad vill Alecta Fastigheter och Nordr, via det gemensamma bolaget Convea, ta ett helhetsgrepp kring platsen, människan och miljön.

Alecta Fastigheter firar Asecs och fortsätter utveckla handelsplatsen31.3.2022 07:40:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 april firar Asecs i Jönköping 35 år. Detta uppmärksammas av Alecta Fastigheter som de senaste åren har vidareutvecklat ca 50 000 kvm i Asecs köpcentrum och även tillfört ca 12 000 kvm ny handelsyta. Det gör handelsområdet som Alecta Fastigheter äger till ett av Sveriges största med totalt ca 70 000 kvm. Samtidigt blickar Alecta Fastigheter framåt och vill se en fortsatt utveckling av området.