Alecta Fastigheter tar hem förvaltningen och stärker närvaron i Göteborg

Den 1 april tar Alecta Fastigheter hem förvaltningen och utvecklingen av bolagets fastigheter i Göteborg. Samtidigt stärker bolaget sin närvaro med ett nytt team på nio medarbetare på plats för att jobba med etableringen på västkusten.
Heden Göteborg

– Vi tror väldigt mycket på Göteborg som just nu är en av landets snabbast växande städer. Satsningen här ligger helt i linje med våra ambitioner att investera hållbart och långsiktigt i områden där vi ser en stark förväntad tillväxt framför oss, säger Lena Boberg, VD Alecta Fastigheter.

Alecta Fastigheter fortsätter att utvecklas och från och med april tar bolaget över förvaltning från Newsec, på samma sätt som i Stockholm i höstas.

– För oss är det viktigt att komma närmare våra kunder och därför tar vi nu hem förvaltningen och utvecklingen även i Göteborg. Det betyder att vi kan vara närvarande i hela värdekedjan och jobba tillsammans med våra kunder och partners för att bättre förstå deras behov, säger Lena Boberg.

I över 60 år har Alecta varit fastighetsägare i Göteborg och äger idag fastigheter på fem platser, bland annat i Nordstaden och Ullevi Park, samtliga centralt belägna.

Redan nu är två fastigheter i förvandling. Ett av Alecta Fastigheters pågående projekt i Göteborg är det idag anonyma Kvarteret Kasernen i Rosenlund vid Hvitfeldtsplatsen och det andra ligger nära Nya Ullevi och Evenemangsstråket. I Kvarteret Kasernen görs en fullständig renovering och förvandling av hela platsen till en öppen och levande mötespunkt mitt i centrala Göteborg. På gatuplan öppnas det upp för restauranger och butiker för att bidra till att lyfta hela platsen.

Teamet är nu på plats i det nya kontoret vid Ullevi för att inleda långsiktiga relationer med befintliga och nya kunder.

– Det är väldigt glädjande att vi har byggt upp ett så starkt team med fastighets, projekt- och stadsutvecklingskompetens i Göteborg. Det banar väg för en riktigt bra start, avslutar Lena Boberg.

Alecta Fastigheter i Göteborg

8 fastigheter på fem platser. Rosenlund, Ullevi, Nordstan, Mektagonen, Heden och Gullbergsvass är några av de platser vi är verksamma på

7 mdkr i fastighetsvärde

53 kunder

148 000 kvm uthyrningsbar yta,

Två hotellfastigheter i södra Sverige (Halmstad och Lund)

Pågående projekt för ca 1 miljard

Joint ventures i Göteborg: nytt landmärke kallat Global Business Gate med Elof Hansson vid Masthuggskajen och Kongahälla Shopping med Adapta i Kungälv.

Heden Göteborg
Hasselbladshuset Göteborg
Lena Boberg, VD Alecta Fastigheter

Alecta Fastigheter är ett ungt fastighetsbolag och ett av de största i Sverige. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda drygt 52 miljarder ska växa de kommande åren. Vi är långsiktiga, framtidsorienterade och arbetar varje dag med att skapa framtidsvärde genom att lyfta människor, verksamheter och städer och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter utmanar coworking – startar Flexiwork med Flexitainment3.4.2024 06:25:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar Alecta Fastigheter det nya konceptet Flexiwork som utmanar landets coworking-aktörer. Med Flexiwork tar Alecta Fastigheter full frihet till en helt ny nivå genom att avtalen är flexibla och antalet lösningar för kunderna är obegränsade. Flexitainment är ett aktivitetsprogram som ska samla de som är i huset i workshops, föreläsningar, minikonserter, provsmakningar, öppen pitchscen och annat som med tiden utvecklas tillsammans med kunderna in i framtidens mötesplatser.

Alecta Fastigheter tar hem förvaltningen av Bredden2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter har sedan 2019 ägt Bredden – området i Upplands Väsby mellan Stockholm City och Arlanda som med sitt breda utbud av handel, kontor, hotell, restauranger och träningsanläggningar blivit en självklar destination för såväl kommuninvånare som internationella turister. Nu har det blivit dags för Alecta Fastigheter att ta hem förvaltningen och därmed också stärka förutsättningarna för att ytterligare utveckla fastigheterna och platsen.