Alecta höjer tjänstepensionen med 11% för 641 000 pensionärer

Alectas styrelse har beslutat höja de förmånsbestämda pensionerna med 10,84 procent för 2023, motsvarande inflationen det senaste året. Totalt innebär det att över 50 miljarder kronor fördelas ut till 1,6 miljoner kunder.
Staffan Ström, Alecta. Fotograf: Evelina Carborn

Höjningen berör de omkring 1,6 miljoner kunder hos Alecta som omfattas av den förmånsbestämda tjänstepensionen ITP 2. Beslutet gäller pensioner under utbetalning samt intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut.

- Tjänstepensionen har stor betydelse för pensionärernas ekonomi. Den här höjningen på nästan 11% innebär i genomsnitt mer än 500 kr per månad för en pensionär som arbetat som tjänsteman i privat sektor under sitt yrkesliv. Det är mycket pengar i dessa tider, höjningen sker dessutom redan till årsskiftet, säger Staffan Ström, pensionsekonom på Alecta.

Förmånsbestämd pension under utbetalning höjs med 10,84 procent per den 1 januari 2023. Detta kommer 641 000 ITP-pensionärer till del. Samtidigt räknas värdet på intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut upp lika mycket. Det berör 960 000 kunder.

Alecta har höjt pensionsutbetalningarna i takt med inflationen sedan ITP-planens tillkomst 1960. Utan dessa pensionstillägg under åren hade pensionerna varit mycket lägre i höga åldrar.

Staffan Ström, Alecta. Fotograf: Evelina Carborn

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1100 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.