Alecta investerar 4,25 miljarder kronor i svenska statens första gröna obligation

Alecta har investerat 4,25 miljarder svenska kronor i en grön obligation som getts ut av svenska staten under Riksgäldens program för Euro Medium Term Notes (EMTN). De pengar som lånas upp ska knytas till utgifter som bidrar till att uppnå Sveriges miljö- och klimatmål.

Alecta är sedan tidigare en av världens största investerare i gröna obligationer. Med denna investering uppgår portföljen till över 50 miljarder svenska kronor.

- Det är glädjande att svenska staten satsat på gröna obligationer som klassas som ”mörkt grönt”, den högsta bedömningsnivån. Genom den här investeringen ökar Alecta ytterligare våra kunders exponering i gröna investeringar med långsiktigt god avkastning, säger Peter Lööw, Hållbarhetsansvarig inom kapitalförvaltning på Alecta.

Regeringen beslutade i juni 2020 om ramverket för den gröna obligationen och vilka utgifter i statsbudgeten den ska kopplas till. Ramverket klassas av den externa granskaren Cicero som ”mörkt grönt”, den högsta bedömningsnivån.

- Alecta har länge verkat för att svenska staten ska ge ut gröna obligationer eftersom det har ett stort värde i omställningen mot ett mer klimatanpassat samhälle. Att det nu sker, dessutom under ett tydligt ramverk och rapporteringsstruktur, är mycket positivt och en utveckling som vi är övertygade om att svenska medborgare och pensionssparare vill vara med i, säger Carina Silberg, Chef Ägarstyrning och Hållbarhet på Alecta.

Emissionen var på 20 miljarder svenska kronor, Alecta investerade 4,25 miljarder svenska kronor. Det som särskiljer den gröna obligationen från övriga obligationer är att investerare som köper den ska kunna följa vilka statliga utgifter obligationen kopplas till och vilka miljö- och klimateffekter utgifterna bidrar till att uppnå.

Läs mer om obligationen hos Riksgälden.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 960 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Alectas beredningsnämnd drar tillbaka förslaget att nominera Lars Rohde till styrelseordförande. Carina Åkerström föreslås i stället som ny styrelseordförande.30.1.2024 16:24:01 CET | Pressmeddelande

Det har efter det att Lars Rohde föreslagits till ny styrelseordförande i Alecta kommit till beredningsnämndens kännedom att Rohde kommer acceptera att föreslås till en annan styrelse i närtid. Alectas beredningsnämnd gör bedömningen att dessa båda uppdrag inte är förenliga av konkurrensskäl. Därmed dras förslaget om Lars Rohde tillbaka inför extra överstyrelsemötet den 6 februari och i stället föreslås Carina Åkerström, tidigare VD för Handelsbanken. Nytt datum för extra överstyrelsemöte blir den 22 februari.