Alecta investerar 6,2 miljarder svenska kronor i Heimstaden Bostad AB

Alecta investerar 6,2 miljarder svenska kronor i Heimstaden Bostad AB, och åtar sig ytterligare 7,5 miljarder i framtida investeringar.

Heimstaden Bostad har beslutat att expandera kärnmarknaden från Norden, till att också inkludera större delen av Europa. Som ett led i denna strategi stärker bolaget kapitalbasen med totalt 9,5 miljarder svenska kronor via en investering från huvudägarna Heimstaden AB och Alecta. Av dessa kommer 6,2 miljarder från Alecta.

-Heimstaden Bostad har en utmärkt plattform för fortsatt europeisk tillväxt. Alectas investering återspeglar vår positiva syn på reala tillgångar i allmänhet och bostäder i synnerhet. Vi tror att denna investering kommer att skapa god avkastning för våra sparare på lång sikt, säger Frans Heijbel, chef för reala tillgångar utland på Alecta och styrelseordförande i Heimstaden Bostad AB.

Utöver dagens investering på 6,2 miljarder och tidigare beslutade investeringar har Alecta åtagit sig nya framtida investeringar på 7,5 miljarder kronor i Heimstaden Bostad AB för att stötta bolagets utveckling framöver.

För mer information om Heimstaden Bostad AB se separat pressmeddelande.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar över 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.