Alecta investerar 950 miljoner kronor i Polarium

Alecta investerar cirka 950 miljoner kronor i Polarium, ett svenskt bolag som är ledande inom avancerade lösningar för energilagring och energioptimering. Investeringen motsvarar runt 10 procent av aktierna i bolaget.
Liselott Ledin, chef aktieförvaltning Alecta. Foto: Evelina Carborn.

- Det kommer att finnas en enorm efterfrågan på batterier i samhället under lång tid framöver som en del i övergången till förnyelsebara energikällor. Polarium ligger i framkant vad gäller batteriteknik och energioptimeringslösningar och har redan lyckats nå en stark marknadsposition globalt. Grundare och VD Stefan Jansson och huvudägaren Vargas har också betydande erfarenhet och förtroende inom batterisektorn. Vi bedömer att detta kommer att vara en bra investering som ger god avkastning på lång sikt till Alectas kunder, säger Liselott Ledin, chef för aktieförvaltning på Alecta.

Polarium är ett privatägt svenskt bolag som grundades 2015 och tillhandahåller lösningar för energilagring och energioptimering med hjälp av bolagets avancerade litiumjonbatterier. Produkterna används redan i stor skala inom telekom, men bolaget expanderar nu även inom andra kundsegment. Polariums produkter erbjuder kunderna ellagringskapacitet samtidigt som de minskar kundernas elkostnader och klimatavtryck då de ofta ersätter blybatterier och dieselgeneratorer. Polarium har på kort tid vuxit kraftigt med vidbehållen lönsamhet och är idag en marknadsledande aktör. Huvudägare i Polarium är Vargas och bland övriga ägare finns grundaren Stefan Jansson och AMF.

- Omställningen till förnyelsebara energikällor är mycket viktig för klimatet och vår framtida livskvalitet. Polariums lösningar är en pusselbit i detta. Alecta har som mål att vår portfölj ska vara klimatneutral till 2050 och vi har tydliga milstolpar på vägen dit. Genom denna investering får vi in ett bolag i vår portfölj som både har kommit en bra bit på vägen mot att själv bli klimatneutralt, och samtidigt bidrar till att minska utsläppen för sina kunder, säger Magnus Billing, vd Alecta.

Liselott Ledin, chef aktieförvaltning Alecta. Foto: Evelina Carborn.

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1100 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.