Alecta och Swedbank Robur lämnar Assa Abloys valberedning

Alecta och Swedbank Robur har ingått i Assa Abloys valberedning, vars uppdrag är att bereda olika frågor inför bolagsstämman 2023 i enlighet med Koden för svensk bolagsstyrning. Lars Renström, som är styrelseordförande i Assa Abloy, har meddelat att han inte står till förfogande för omval på den kommande årsstämman.
Liselott Ledin, Chef Aktieförvaltning Alecta. Foto Evelina Carborn

Assa Abloys huvudägare, Latour och Melker Schörling AB, har i denna valberedningsprocess frångått vad som är praxis i den svenska ägarstyrningsmodellen genom att signalera att frågan om vem som ska vara styrelseordförande i Assa Abloy och när denne ska bytas ut, främst är en fråga för de två huvudägarna. Av den anledningen har Swedbank Robur och Alecta valt att lämna valberedningen i Assa Abloy.

Marianne Nilsson (utsedd av Swedbank Robur) och Liselott Ledin (utsedd av Alecta) säger i ett gemensamt uttalande:

”Huvudägarna Latour och Melker Schörling AB har meddelat oss institutionella ägare att de inte avser att ha en sedvanlig, professionell sökprocess efter en ny styrelseordförande i Assa Abloy, utan att detta är en fråga för de två huvudägarna. Vi beklagar detta eftersom det är ett allvarligt avsteg från det ägarstyrningsarbete och den modell som vi institutionella ägare värnar. Med huvudägarnas inställning går det inte att genomföra ett meningsfullt valberedningsarbete som tillvaratar samtliga aktieägares intressen. Därför har vi beslutat oss för att lämna valberedningen i Assa Abloy.”

Liselott Ledin, Chef Aktieförvaltning Alecta. Foto Evelina Carborn

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.