Alecta tydliggör sin syn på kontroversiella investeringar

Alecta är en av Sveriges största investerare med ett förvaltat kapital på cirka 900 miljarder kronor. Pengarna kommer från tjänstepensionsavsättningar för cirka 2,6 miljoner svenskar och 35 000 företag och måste investeras ansvarsfullt. Alecta tar nu ställning mot investeringar i tobak och kommersiella spelbolag.

Under juni månad publiceras ytterligare tre ställningstaganden som förklarar våra investeringsbeslut – om investeringar i kommersiell spelverksamhet, tobak och vår syn på mänskliga rättigheter. Tidigare har bolaget redovisat sin syn på kol, vapen, ersättningar i noterade bolag och statsobligationer.

-          Ställningstagandena ska ses som en kompass över hur vi ser på ansvarsfulla investeringar, och visar tydligt vad vi inte vill investera i. Vi tar nu ställning mot att investera i spel eller tobak, något som vi inte investerat i på många år, och som vi tydligt vill befästa att vi inte heller kommer göra framöver, säger Peter Lööw, hållbarhetsansvarig på Alectas kapitalförvaltning.

Viktiga avväganden

Eftersom Alectas investeringar måste vara långsiktiga behöver investeringarna fokuseras i bolag som är välskötta och har en affärsmodell med långt hållbarhetsdatum. Men det finns även en moralisk dimension i Alectas ställningstaganden.

-          Vi ser inte att exempelvis kol är en hållbar investering. Kol som energikälla har passerat bästföre-datumet på grund av sitt stora klimatavtryck och de stora utsläppen av koldioxid. Kommersiella spel är något vi väljer att inte investera i av andra anledningar. Vi har gjort avvägningen att affärsmodeller som innebär höjd risk för spelmissbruk inte är förenliga med en bredare syn på långsiktigt värdeskapande på grund av stora risker för kostsamma förluster för både individer och samhället. Det finns även regulatoriska risker i själva affärsmodellen, säger Peter Lööw.

Alectas investeringsmodell

Alectas filosofi vid investering i aktier är att investera i ett fåtal noga utvalda, företrädesvis börsnoterade, bolag. Aktieportföljen omfattar drygt 100 noterade aktieinnehav, alla redovisade på alecta.se. Bolagen ska ha en affärsmodell som vi förstår och som vi tror bidrar till att våra kunders pensionskapital växer. Vi har ingen indexförvaltning vilket innebär att vi tar direkta beslut om vad som finns med i vår portfölj.

Det förvaltade kapitalet investeras utifrån uppdraget att skapa största möjliga värde för den kollektivavtalade tjänstepensionen, det är också med den utgångspunkten vi beaktar hållbarhet i investeringar. Inför varje investering görs en noggrann analys som omfattar hur bolag arbetar med mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption. Alecta är medlem i Global Compact och har undertecknat Principles for Responsible Investments (PRI).

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.