Alecta värdesäkrar pensionerna och sänker sjukförsäkringspremierna 2020

Alectas styrelse har beslutat att värdesäkra förmånsbestämda pensioner med 1,45 procent och att sänka riskpremierna för sjukförsäkring.

Alecta har höjt pensionsutbetalningarna i takt med inflationen sedan ITP-planens tillkomst 1960. För 2020 har Alectas styrelse beslutat höja de förmånsbestämda pensionerna med 1,45 procent, motsvarande inflationen det senaste året. Höjningen berör de omkring 1,6 miljoner kunder hos Alecta som omfattas av tjänstepensionen ITP 2. Beslutet gäller pensioner under utbetalning samt intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut.

Minskad sjuklighet ger lägre premier

Sedan 2017 har sjukligheten för tjänstemän med ITP sjunkit. Alectas styrelse fattade därför beslut om lägre riskpremier för 2020 och om bibehållen premiereduktion med 65 procent för sjuk- och premiebefrielseförsäkring då ekonomin för riskförsäkringar fortsatt är god.

”Premiereduktionen innebär att vi ger över 4 miljarder kronor i återbäring till våra kundföretag”, säger Fredrik Palm, produktchef på Alecta.

Premien för tjänstegrupplivförsäkring TGL lämnas oförändrad på 26 kronor per månad och anställd.

Premiereduktion för ålders- och familjepension i ITP 2 upphör

Under 2019 har Alecta tillämpat premiereduktioner på förmånsbestämda ålders- och familjepensioner som i genomsnitt inneburit 2 procent lägre premier för kundföretagen. Konsolideringsnivån är nu 142 procent och understiger därmed nivån 150 procent som enligt Alectas konsolideringspolicy för förmånsbestämda sparförsäkringar krävs för att premiereduktioner ska kunna ges. Premiereduktionen upphör därför vid utgången av 2019.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar över 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Alectas beredningsnämnd drar tillbaka förslaget att nominera Lars Rohde till styrelseordförande. Carina Åkerström föreslås i stället som ny styrelseordförande.30.1.2024 16:24:01 CET | Pressmeddelande

Det har efter det att Lars Rohde föreslagits till ny styrelseordförande i Alecta kommit till beredningsnämndens kännedom att Rohde kommer acceptera att föreslås till en annan styrelse i närtid. Alectas beredningsnämnd gör bedömningen att dessa båda uppdrag inte är förenliga av konkurrensskäl. Därmed dras förslaget om Lars Rohde tillbaka inför extra överstyrelsemötet den 6 februari och i stället föreslås Carina Åkerström, tidigare VD för Handelsbanken. Nytt datum för extra överstyrelsemöte blir den 22 februari.