Alecta vidtar åtgärder till följd av förluster i tre amerikanska banker

I mars 2023 drabbades tre av Alectas portföljbolag av bankkrisen i USA. Till följd av detta vidtar Alecta ett flertal åtgärder.

Alectas VD Magnus Billing har beslutat om organisatoriska förändringar.

Ann Grevelius tillträder som tillförordnad aktiechef från den 20 april och ersätter nuvarande aktieförvaltningschef. Ann Grevelius har bland annat varit chef för SEB:s kapitalförvaltning. Ann Grevelius är ledamot i Alectas styrelse, en post hon frånträder under detta uppdrag. Rekrytering av ny ordinarie aktiechef inleds omgående.

Alectas kapitalförvaltningschef Henrik Gade Jepsen är långvarigt sjukskriven på grund av allvarliga följdsjukdomar efter en Covidinfektion. Han förväntas vara fullt återställd och i tjänst igen efter sommaren. Under Henriks fortsatta frånvaro kommer Kerim Kaskal att vara tillförordnad kapitalförvaltningschef. Kerim Kaskal har lång erfarenhet inom kapitalförvaltning, bland annat som kapitalförvaltningschef på AP3 (Tredje AP-fonden).

Magnus Billing har även, inom ramen för sitt mandat, beslutat om förändringar inom förvaltningen. Inom ramen för placeringsriktlinjerna påbörjas omgående en minskning av risken med höga ägarandelar i enskilda bolag långt ifrån vår hemmamarknad, med fokus på koncentrationen i de amerikanska innehaven.

Magnus Billing, VD Alecta:

”Förlusterna i de tre amerikanska bankerna står för en liten del av Alectas kapital och påverkan på kundernas pensioner är mycket begränsad. Men det har allvarligt skadat kundernas förtroende för Alecta och vår aktieförvaltning. Det är nu upp till oss att bevisa att vi förtjänar deras förtroende igen. Alectas aktieförvaltning behöver en nystart och en ny ledning. Jag har därför efter diskussioner med styrelsen beslutat om de här åtgärderna.”

Alecta ådrog sig i mars i år förluster på 19,6 miljarder kronor när tre portföljbolag drogs med i bankkrisen i USA. De misslyckade investeringarna har inte någon märkbar påverkan på Alectas starka finansiella ställning, men det inträffade har skadat förtroendet för bolaget. Alecta har under de senaste 5, 10 och 15 åren levererat bäst avkastning för traditionell försäkring inom den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP. Det bekräftades i den senaste ITP-upphandlingen, där Alecta tilldelades förvalsrollen i ytterligare fem år.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.