Alex Kessidis - Vinnare av Ivars Guldsko

Stockholmsbrottaren Alex Bjurberg Kessidis har belönats med Svensk Brottnings finaste pris då han under fredagen fick beskedet att han fått vandringspriset "Ivars Guldsko" och därmed utsetts till 2019 års mest framstående brottare.

Alex Kessidis med Ivars Guldsko i sin hand.

1981 instiftades priset "Ivars Guldsko" till årets mest framstående brottare.
Alex Kessidis som under 2019 slog igenom på allvar genom att ta två mästerskapsmedaljer under ett och samma år. Först knep han sin första seniormedalj på European Games i Minsk  när han plockade hem en bronspeng. Ett par månader senare följde han upp den bedriften med att gå till final på brottnings-VM i Kazakstan där han sen slutade på en silverplats.

Vandringspriset, en guldfärgad brottarsko som legendaren Ivar Johansson bar under OS i Los Angeles 1932 då han mäktade med den otroliga bragden att vinna två OS-guld i två olika viktklasser.

Priset överlämnades under ett träningspass i högdalen, Stockholm där Alex Kessidis genomförde ett backlöpningspass. I all sin trötthet missade dock Kessidis att guldskon stod utplacerad på toppen av berget. När han nådde toppen fanns inte orken att lyfta blicket utan han begav sig direkt neråt igen. Ingen större skada skedd utan Kessidis belönades istället med att få en extra runda upp på högdalstoppen för att få ta emot sitt pris.

Alex Kessidis med Ivars Guldsko i sin hand.