Kungliga Operan

Alexander Ekman och Kungliga Operan startar konstnärligt labb under pandemin

Dela

Koreografen Alexander Ekman skapar för Kungliga Baletten där dansarna på coronasäkert avstånd uppträder i Operahuset. Tillsammans med Kungliga Balettens dansare och kompositören Mikael Karlsson startade Ekman i måndags ett experimentellt labb som presenteras på stora scenen första gången den 4 september. »Det är spännande med nya former av konst. Det är därför jag inspireras av att skapa i nya ramar och jag är nyfiken på vad det innebär«, säger den prisbelönte och internationellt hyllade Ekman.

Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson

Teamet kommer att arbeta i skift i olika lokaler, i och utanför Operahuset, och fram till den 4 september dokumenteras arbetet för Operan Play. Mikael Karlsson deltar i labbet från sitt hem i New York.

»Vi måste hela tiden tänka i nya lägen, och skifta från ett tillstånd till ett annat«, fortsätter Ekman. »Teatrar tvingas nu skapa nya Corona-anpassade verk. Jag är nyfiken på hur rummet känns med publik i en utspridd salong«.

Samarbetet inleddes i måndags då samtliga dansare samlades i grupper i huset för första gången på 13 veckor. I början av augusti återupptas arbetet och extern publik kommer att få ta del av verket, som spelas under hösten.

»Det blir ett unikt verk som skapas tillsammans med dansarna och ett nytt sätt att utforska dansen under de omständigheter vi ställts inför med att skifta begränsningar till en dynamisk och kreativ process – ett nytt sätt att interagera under en svår situation. Den här tiden när dansarna har tvingats i karantän har varit oerhört utmanande för dem och därför är jag både glad och stolt över att vi kan erbjuda den här möjligheten«, säger Nicolas Le Riche, konstnärlig ledare för Kungliga Baletten.

Ekman, som tidigare har skapat Tyll, Midsommarnattsdröm och nu senast Eskapist direkt för Kungliga Baletten, har under de senaste åren inte minst varit flitigt engagerad på den internationella dansscenen med nya verk såsom Play på Parisoperan, Cacti på Nederlands Dans Theater II, Cow på Semperoperan samt A Swan Lake på Den Norske Opera & Ballet.

I planen ligger att live-streama direkt från Operahuset så delar av verket kommer att vara möjligt att ta del av på Operan Play.

Bilder

Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Koreografen Alexander Ekman och Kungliga Baletten utforskar dans på distans i experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild
Koreografen Alexander Ekman och kompositören Mikael Karlsson utforskar tillsammans med Kungliga Baletten dans på distans i ett experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Koreografen Alexander Ekman och kompositören Mikael Karlsson utforskar tillsammans med Kungliga Baletten dans på distans i ett experimentellt labb på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild
Kungliga balettens största balettsal fungerar just nu som ett experimentellt labb där dans på distans utforskas. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Kungliga balettens största balettsal fungerar just nu som ett experimentellt labb där dans på distans utforskas. Foto: Kungliga Operan/Frida Nilson
Ladda ned bild
Midsommarnattsdröm med Kungliga Baletten 2015, koreograferad av Alexander Ekman för Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Hans Nilsson
Midsommarnattsdröm med Kungliga Baletten 2015, koreograferad av Alexander Ekman för Kungliga Baletten. Foto: Kungliga Operan/Hans Nilsson
Ladda ned bild
Eskapist med Kungliga Baletten 2019, koreografi Alexander Ekman. Foto: Kungliga Operan/Nils-Emil Nylander
Eskapist med Kungliga Baletten 2019, koreografi Alexander Ekman. Foto: Kungliga Operan/Nils-Emil Nylander
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Stevenson/Lifar – en hyllning till klassisk balett19.10.2020 15:50:06 CESTPressmeddelande

Three Preludes av Ben Stevenson och Suite en Blanc av Serge Lifar – två baletter ur den klassiska repertoaren där Kungliga Balettens dansare visar upp sin teknik och lyfter fram såväl de enskilda dansarna som kompaniet på ett corona-anpassat sätt. Programmet ersätter Svansjön som skulle ha spelats under denna period men skjuts fram på grund av pandemin. Stevenson/Lifar har premiär den 3 december och spelas t o m den 14 januari 2021.

Anne Sofie von Otter i fängslande oratorium av Kaija Saariaho14.10.2020 10:45:16 CESTPressmeddelande

La Passion de Simone, av tonsättaren och Polarpristagaren Kaija Saariaho, är helt präglad av den fransk-judiska filosofen och mystikern Simone Weils tankar och skrifter. Det är en passionerad, fascinerande och motsägelsefull värld som hovsångerskan Anne Sofie von Otter tar sig an tillsammans med Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet och dirigenten Christian Karlsen. Konserten är ett samarbete mellan Kungliga Operan och Judisk kultur i Sverige.

Klaus Nomi – opera och synthpop med stilikon på dödens New York-catwalk12.10.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Kontratenor, synthpopare och stilikon. Klaus Nomi är genom hela sitt liv långt ifrån lagom. Men i denna banbrytande avantgardist ryms också en stark längtan efter samhörighet och kärlek. Lucas Svensson har skrivit en monolog som utspelar sig på ett sjukhus i New York i början av 80-talet – en dödens catwalk – där huvudpersonen, döende i aids, ser tillbaka på sitt liv. Klaus Nomi har urpremiär på Kungliga Operans Rotunda den 17 oktober.

»Romantiskt, storslaget, svulstigt«. Rufus Wainwrights opera Prima Donna får Sverige-premiär på Kungliga Operan6.10.2020 11:04:28 CESTPressmeddelande

Operasäsongen på Kungliga Operan inleds den 10 oktober med Sverigepremiären på Rufus Wainwrights internationellt uppmärksammade Prima Donna. Operan kommer även att sändas via Operans digitala plattform opranplay.se. Det innebär att betydligt fler än ett begränsat publikantal, p g a rådande restriktioner, kan ta del av verket som huvudrollsinnehavaren, hovsångerskan Elin Rombo, beskriver som »romantiskt, storslaget och svulstigt«.

Stora premiärer ställs in och ny repertoar planeras på Kungliga Operan. Operan Play sänder höstens premiärer1.10.2020 16:05:21 CESTPressmeddelande

Den senaste tiden har Operan tillsammans med konstnärliga team arbetat med att bearbeta uppsättningar för att ge varje verk rättvisa förutsättningar att framföras och med behörigt avstånd mellan medverkande på scen och i orkesterdiket. På grund av rådande situation måste ändå flera förändringar göras i repertoaren för innevarande säsong. Svansjön, Löftet och Mästersångarna i Nürnberg lyfts ur repertoaren för att återinsättas vid senare tillfällen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum