Allente ny partner till Svensk Innebandy

Nordens ledande tv-distributör Allente går in som partner till Svensk Innebandy och projektet Innebandy Flex. Samarbetet inleds i samband med SM-finalarrangemanget 24 april och syftar till att fler ska kunna aktivera sig på sina villkor.

Allente grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer och erbjuder TV-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nu väljer Allente att samarbeta med Svensk Innebandy kring projektet Innebandy Flex, vars mål är att få fler grupper i samhället att aktivera sig.

– Innebandy är en riktig folksport och har många likheter med hur vi tycker att tv ska vara – underhållande, tillgänglig och något att samlas kring. Allente bygger på tanken att vi är bättre tillsammans, det rimmar väl med Innebandy Flex och därför är det här samarbetet viktigt för oss, säger Victor Liljeroth, Sverigechef på Allente.

Initiativet Innebandy Flex är en del av Svensk Innebandy men skiljer sig från det traditionella utövandet. Genom förenklade spelregler och flexiblare spelformer ges möjligheten att lära sig sporten snabbt och kunna delta utifrån sina egna förutsättningar – oavsett kön, ålder, fysiska begränsningar eller ekonomisk status.

– Innebandy Flex tillgängliggör aktivitet för fler, på sina villkor. Ambitionen är att skapa en nationell modell inom idrottsrörelsen som inte hindrar någon att ta sig in i lagidrotten genom en viss struktur eller organisation. Tillsammans med Allente blir vi bättre och möjliggör för fler att kunna aktivera sig, säger Inez Rehn, inkluderingsansvarig på Svensk Innebandy.

Allentes partnerskap rivstartar i samband med SM-finalarrangemanget i Gävle den 24 april. Tv-distributören kommer då att medverka på såväl köpta annonsytor som med innehåll i den platssända SM-finalstudion. Det fortsatta samarbetet kommer fokusera på att nå ut brett med Innebandy Flex genom olika initiativ och på så vis ge fler möjlighet att aktivera sig.

– Vi är stolta över att en så stor aktör som Allente väljer att gå in som partner till Svensk Innebandy och vårt arbete med att inkludera fler i föreningslivet. Allente kommer att vara synliga i och runt arenan på SM-finalarrangemanget i helgen och vi är riktigt peppade på att utveckla Innebandy Flex med Allente som huvudpartner, säger Stefan Jonasson, marknads- och arrangemangschef på Svensk Innebandy.

Om Innebandy Flex
Svensk Innebandy verkar för att bidra till ökad rörelserikedom genom visionen att bli Sveriges folksport som tilltalar många och är öppen för alla. Initiativet Innebandy Flex startade 2019 och innebär i korthet:

• Flexibelt antal spelare
  • Liten plan med små eller nedlagda mål
  • Inga målvakter eller domare
  • Spelare får ej aktivt ta bollen från varandra
  • Bryta passningar och täcka ytor är ok
  • Först att hämta bollen utanför sargen får spela den
  • Mål får inte göras bakom mittlinjen

Kontakt på Allente:
Maja Wikman Ulrich, Chief PR & Communications Officer Allente