Stockholms stadsarkiv

Allt fler upptäcker Stadsarkivet

Stadsarkivets satsningar för att få fler att använda arkiven ger resultat. 2015 besökte drygt 41 000 personer Stadsarkivet, en ökning med nästan 34 procent jämfört med 2014. De senaste tre åren har antalet besökare ökat med drygt 70 procent. Stadsarkivet får också alltfler frågor från allmänheten som behöver olika uppgifter ur arkiven.

-Arkiven kommer ihåg oss och vi kommer ihåg tack vare arkiven. Stadsarkivet har jobbat hårt för att fler ska upptäcka nyttan med arkiv och har lyckats långt över förväntan. Nu ska vi nå ännu fler, säger Lennart Ploom, stadsarkivarie.

Kundanpassade öppettider, ett utökat programutbud med bland annat populärvetenskapliga historieföreläsningar, magasinsvisningar, ökad närvaro i digitala medier samt uppfräschade lokaler är några exempel på vad Stadsarkivet gjort för att bli mer kundanpassat och nå ut till fler. Stadsarkivet har också utvecklat olika tematiska visningar för skolklasser som bl a får veta mer om arkivens betydelse för insyn och demokrati.

-Det är fantastiskt roligt att så många fler vill komma till oss. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt programutbud och vår läsesalsservice så att ännu fler ska känna sig välkomna hit, säger Ann-Sofi Forsmark, utvecklingschef på Stadsarkivet.

Många besökare kommer för att t ex forska om sin släkt, titta på hur det hus man bor i såg ut förr, granska rättsfall eller få kopior på skolbetyg eller läsa sin socialtjänstakt och mycket annat. Flera kommer också för att besöka Stadsmuseets Faktarum som finns på plats hos Stadsarkivet sedan i mars och som stärker erbjudandet mot kunderna ytterligare. Ungefär en tredjedel av besökarna kommer enbart för att ta del av programutbudet.

De vanligaste besökarna är släktforskare, historieintresserade, studenter, forskare, journalister och författare.

• Stadsarkivet har idag över 8 mil handlingar, den äldsta är från 1358 och den senaste skapas nu. Cirka 3 kilometer av de dryga 8 milen handlingar är idag digitaliserade.
  • I Stadsarkivet finns drygt tre miljoner kartor och ritningar.
  • I e-arkivet förvaras och underhålls handlingar digitalt.
  • Varje år besvarar Stadsarkivet 20 000 frågor från människor som t.ex. behöver en lagfart, uppgift om en försvunnen släkting, ett gymnasiebetyg, en hälsojournal, en bouppteckning, en ritning o.s.v.
  • Stadsarkivet är Nordens mest besökta arkiv och tar emot mer än 40 000 besökare per år.
  • Stadsarkivet är en förvaltning i Stockholms stad med ansvar för att den information som skapas i Stockholm stad och län bevaras och finns tillgänglig för alla, nu och i framtiden.

Stockholms stadsarkiv
Kungsklippan 6

+46 (0)8 508 28 300http://stadsarkivet.stockholm.se/

Stadsarkivet är Nordens mest besökta arkiv. Här finns information om staden och dess medborgare från 1400-talet fram till idag. Materialet förvaras i det sju våningar djupa bergrummet i Kungsklippan centralt i Stockholm där också de publika lokalerna finns samt i filialen i Frihamnen. Totalt finns drygt 8,6 mil arkivmaterial. En mindre del av materialet är utlagt på internet.

· Stadsarkivet har idag över 8,6 mil handlingar, den äldsta är från 1358 och den senaste skapas nu. Cirka 3 kilometer av de 8,6 milen handlingar är idag digitaliserade.

· I Stadsarkivet finns 3 miljoner kartor och ritningar.

· I e-arkivet förvaras och underhålls handlingar digitalt.

· Varje år besvarar Stadsarkivet 22 000 frågor från människor som t.ex. behöver en lagfart, uppgift om en försvunnen släkting, ett gymnasiebetyg, en hälsojournal, en bouppteckning, en ritning o.s.v.

· Stadsarkivet är Nordens mest besökta arkiv och tar emot ca 44 000 besökare per år.

· Webbplatsen har varje år 230 000 besök.

· Stadsarkivet är en förvaltning i Stockholms stad med ansvar för att den information som skapas i Stockholm stad och län bevaras och finns tillgänglig för alla, nu och i framtiden.

Följ Stockholms stadsarkiv

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Stockholms stadsarkiv

Stor bredd präglar höstens publika program på Stadsarkivet21.8.2017 13:59Pressmeddelande

För Stadsarkivets besökare innebär hösten mängder av spännande programpunkter. Startskottet går den 30 augusti med en av höstens alla Onsdagshistorier, den första om Baron Görtz som slutade sina dagar på galgbacken i Skanstull. Sen rullar det på med spännande föreläsningar och visningar varje vecka. Hör om starka män i Stockholm som brottades med björnar och lyfte pianon, solljusbehandling mot tuberkulos på 1800-talets Kungsholmen och agitatorn Kata Dalström och hennes kamp för lika rösträtt etc. I höstens magasinsvisningar berättas det bland annat om kriminaliserad homosexualitet och om hur Stockholm växer. Under Arkivkvällarna på torsdagar får du veta allt om ditt hus och om stockholmarnas stora fotbollsintresse. Därtill en Arkivlördag varje månad, bland annat med tema Finland som i år firar 100 år som självständig stat.

Besöksrekord på Stadsarkivet under Kulturnatt 2017!3.5.2017 15:50Pressmeddelande

I lördags kväll på Kulturnatten den 29 april ringlade köerna långa till Stadsarkivet på Kungsklippan. Hela 896 besökare hade trotsat den kyliga aprilkvällen och gick på magasinsvisningar, fick hjälp att söka i olika databaser och testade sina kunskaper om det gamla Stockholm. Även besökssiffrorna för det första tertialet visar på ett stort intresse för Stadsarkivet. Jämfört med de första fyra månaderna 2016 har 12 procent fler valt att besöka Stadsarkivet, vilket innebär att 17 424 personer hittills i år har tagit del av verksamheten på Kungsklippan 6..

Nu släpper Stadsarkivet vårens program med nästan 40 programpunkter18.1.2017 10:26Pressmeddelande

Den som besöker Stadsarkivet kan se fram emot en fullmatad vår med program och magasinsvisningar flera dagar i veckan. Startskottet går den 26 januari med invigningen av utställningen om kvarteret Putten som försvann i cityomvandlingen på 50-talet. Därefter blir det en strid ström av föreläsningar och visningar, om t ex sjukhusskandalen 1936 som ledde fram till Lex Maria och Den lesbiska härvan 1943, året innan homosexualitet avkriminaliserades. Besökaren får också följa med ner i de spännande arkiven och bland annat ta del av vackra kyrkoritningar och lära sig om vilka spår t ex ett mord lämnar i arkiven. Det blir även en temadag om 100-årsjubilaren Per Anders Fogelström och mycket mycket mer.