Allt inför damlandslagets OS-kvallottning

När damlandslaget för tredje gången ska delta i ett OS-kval är självklart lottningen viktig. Sverige är seedade som nummer 14 av 16 lag och kommer att behöva minst en bragdmatch för att ta sig till OS. Mot vilka Sverige ställs avgörs på onsdag den 27 november kl 14.00 i schweiziska Mies.

I FIBA:s ”Patrick Baumann House of Basketball” skriv ytterligare svensk baskethistoria när damlandslaget deltar i lottningen till OS-kvalet.

På plats från Svenska Basketbollförbundet finns landslagsansvarige Fredrik Joulamo för att följa lottningen live. Självklart sänds även lottningen på Basketlandslagens Facebooksida samt FIBA:s Youtubesida, länk finns längre ner.

Sverige kommer av allt att döma få en stentuff grupp eftersom vi återfinns i den sista seedningsgruppen.
– Av allt att döma kommer vi att behöva vår livs match med nuvarande lottningsupplägg men det är OK, det är en dröm och då krävs något sådant, annars är det bara ett mål och ingen dröm - våga tro, säger Fredrik Joulamo inför lottningen.

Redan innan lottningen finns några givna beslut som lottningen görs utifrån:

• USA och Japan som är direktkvalificerade kan inte hamna i samma grupp
  • Afrikanska lagen ska vara i samma grupp.
  • Spanien måste lottas i Kinas grupp.
  • Max två europeiska lag i en och samma grupp.
  • Brasilien får inte lottas i Kanadas eller USA:s grupper.
  • Australien, Kina, Japan och Korea ska spridas ut.

Här kan ni se FIBA:s instruktionsfilm inför OS-kvallottningen:

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

En kort genomgång av lagen som Sverige kan möta:

Seedingsgrupp 1
Här är USA självklar storfavorit som kommer förmodligen att vinna alla sina matcher. Eftersom USA är direktkvalificerade så går bara 2 av de övriga lagen vidare från gruppen.

Spanien och Australien är snäppet efter men vinner mot Sverige 9 gånger av 10. Australien har bland andra Liz Cambage som exploderade för 53 poäng i en WNBA-match 2018. Australien har förövrigt sålt sitt landslagsnamn till en sponsor och kallar sig själva för the Chemist Warehouse Australia Opals…

Kanada är det svagaste laget i gruppen rankingmässigt men anser sig själva ställa upp sitt bästa lag genom tiderna med bland andra WNBA-spelarna Natalie Achonwa, Kia Nurse, Kayla Alexander och Nayo Raincock-Ekunwe.

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Australiens Liz Cambage, 203 cm lång, gjorde 53 poäng på New York Liberty i höst. I en match.

Seedningsrupp 2
Alla lag i den andra seedningsgruppen är arrangörer vilket såklart ger dem en extra fördel. Flera av dessa kan fälla lagen i den första seedningsgruppen med undantag för USA. Frankrike spelar i Bourges, där Elin Eldebrink spelar i klubblaget, och får ses som det starkaste laget här. Serbiskorna på hemmaplan har vi dock sett vad de är kapabla till och både Kina och Belgien är lag på hög nivå. Sverige får det riktigt tufft mot lagen i denna grupp. Kanske är Frankrike eller Belgien att föredra givet den korta resan.

Seedingsgrupp 3
Här är lagen vi hoppas Sverige kan skrälla mot. Japan spelar en fartfylld basket och slog självaste Australien i det asiatiska förkvalet. Men som arrangör är Japan ändå redan kvalificerade vilket innebär att endast 2 av de övriga 3 lagen i Japans grupp går vidare. Nigeria är bästa afrikanska laget har WNBA-stjärnan Evelyn Akhator och gick till kvartsfinal i VM 2018. Storbritannien är kanske det svagaste laget i denna grupp, sommarens fjärdeplats i EM var rena rama Askungesagan och brittiskorna har haft svårt att leverera på samma nivå under höstens EM-kval.

Sveriges chanser då? Självklart hoppas man att Sverige hamnar i en av de tre grupperna som spelas i Europa, för bättre reseschema samt möjligheten för alla svenska fans att stötta landslaget på plats, men då allra helst med Brasilien som laget från den tredje seedningsgruppen. Japan innebär nämligen att Sverige måste slå ut Frankrike, Belgien eller Serbien på deras hemmaplan.

Hamnar Sverige i Kina så blir det en lång flygtur men å andra sidan förmodligen Brasilien som lag från tredje seedningsgrupp, klart mer görligt än ett direktkvalificerat Japan.

Oavsett hur lottningen går så lever drömmen och detta landslag har bestämt för att våga tro, vilket gör det så mycket roligare för oss andra att följa äventyret.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.FIBA:s livesändning av OS-kvallottningenFler videor