​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.