​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.