​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.