​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Efter Djurens Rätts anmälan: Jordbruksverket lyssnar på kritiken och ändrar sina föreskrifter17.12.2021 16:38:02 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år lämnade Djurens Rätt in ett klagomål till EU-kommissionen om att Sverige inte klarar av den obligatoriska kontrollen av försöksdjursverksamhet. Jordbruksverket menade inledningsvis att de inte delar Djurens Rätts bild av att deras föreskrifter strider mot försöksdjursdirektivet. Efter Djurens Rätts anmälan har de nu tagit till sig av kritiken och skrivit ett förslag till nya föreskrifter där samtliga problem Djurens Rätt påpekat i anmälan har hanterats.

Djurens Rätt anmäler Sverige till EU-kommissionen6.12.2021 11:07:21 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har skickat in en omfattande anmälan mot Sverige till EU-kommissionen. Detta efter att organisationen upptäckt att Sverige under lång tid bara klarat av att göra knappt hälften av de kontroller som medlemsstaterna ska göra enligt försöksdjursdirektivet. Djurens Rätt kräver nu att fler djurskyddskontroller ska göras inom djurförsöksområdet.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse9.11.2021 16:07:00 CET | Pressmeddelande

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.