​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.