Almega i mål med årets första kollektivavtal – Fastigheter branschavtal

Almega Tjänsteförbunden Fastighetsarbetsgivarna har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för Fastigheter branschavtal. Det är det första av 130 avtal som Almegas förbund träffar i årets avtalsrörelse. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total löneökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även pensionsavsättningar.

Stefan Lennström, avtalsansvarig förhandlare, Almega

– Det är glädjande att vi kommit överens om ett nytt kollektivavtal för Fastigheter branschavtal och vi är nöjda med att samtliga delar i avtalet ryms inom de ramar arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans i det så kallade märket. Det ger stabilitet och bra villkor för både medarbetare och företag, säger Stefan Lennström, avtalsansvarig förhandlare för Almega Fastighetsarbetsgivarna.

Avtalet omfattar 1 125 medlemsföretag med omkring 6 500 medarbetare som berörs av avtalet. Sammanlagt kommer Almega träffa 130 avtal i årets avtalsrörelse, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Almega Fastighetsarbetsgivarna är en bransch inom Almega och en arbetsgivarorganisation för fastighetsägare, fastighetsbolag, förvaltare, entreprenörer och bostadsrättsföreningar.
Avtalet kommer formellt att antas av Fastighetsanställdas förbundsstyrelse under onsdagen.

Stefan Lennström, avtalsansvarig förhandlare, Almega