Almega om Vårbudgeten: Krisen kräver fler krisåtgärder

Jobbpaketet i regeringens vårdbudget är inte tillräckligt kraftfullt. En allmän sänkning av arbetsgivaravgiften behövs för att de förlorade jobben snabbt ska komma tillbaka, anser tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Svensk ekonomi är på väg upp ur krisen. Men även enligt de mest optimistiska prognoserna kommer det att dröja nästan ett år innan ekonomin är tillbaka på samma nivå som före krisen. Dessutom släpar arbetsmarknaden och det kommer att dröja betydligt längre innan arbetslösheten sjunkit till samma nivå som före krisen. Under tiden kommer dessvärre långtidsarbetslösheten att öka. På ett år har antalet långtidsarbetslösa blivit 60 000 fler.

– Risken är stor att arbetslösheten biter sig kvar och att de som förlorat jobben under krisen eller inte fått sitt första jobb hamnar långt bak i kön. I det perspektivet är jobbpaketet i vårbudgeten på knappt två miljarder kronor alldeles för litet och bortplottrat på för många små insatser, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Vissa delar av paketet är bra. Förslaget att kombinera språkutbildning och yrkesutbildning för nyanlända är efterlängtat. Erfarenheter från bland annat Tyskland har visat att sådana insatser hjälper nyanlända att snabbare få arbete. Almega välkomnar också förslaget att sänka arbetsgivaravgifterna för unga under sommaren men anser att sänkningen ska omfatta fler och vara permanent.

– Att sänka kostnaden för att anställa är det bästa sättet att hjälpa företagen att återskapa de jobb som försvunnit under krisen. Ett verkligt effektivt jobbpaket måste innehålla en generell och varaktig sänkning av arbetsgivaravgifterna för alla företag, säger Patrick Joyce.

Enligt en färsk rapport som HUI Research har gjort på uppdrag av Almega skulle en sänkning av arbetsgivaravgifterna med tre procentenheter skapa 69 000 nya jobb i tjänstesektorn, vilket är lika många som försvunnit under det senaste året.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega