Almegas kommentar till regeringens vårändringsbudget

Almega kommenterar regeringens vårändringsbudget, som finansminister Magdalena Andersson presenterade onsdag den 15 april.

- Regeringens nya prognos för BNP och arbetslösheten i dagens vårproposition visar tydligt hur djup krisen är och att den kan bli långvarig om den inte lindras nu, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega.

- Det mest oroande är att skräckscenariet i prognosen - ett fall i BNP på 10 procent och 700 000 arbetslösa i år – är långtifrån otänkbart om nedstängningen av samhället blir långvarig. Regeringen måste därför våga satsa mer pengar nu för att rädda företag och jobb. Det behövs en större sänkning av arbetsgivaravgifterna än vad regeringen föreslagit och företag som helt saknar intäkter måste kunna korttidspermittera personal på 100 procent, menar Patrick Joyce.

”Öka antalet arbetssökande i Stöd och matchning”26.5.2020 11:07:59 CESTPressmeddelande

Riksrevisionens granskning av Arbetsförmedlingens matchningstjänst Stöd och matchning (STOM) visar att det är ett är ett mycket väl fungerande valfrihetssystem. De fristående leverantörernas resultat presenteras i form av en rating som ligger till grund för de arbetssökandes val, vilket styr mot kvalitet och resultat. Ratingmodellen är ett träffsäkert instrument, de leverantörer som får flest stjärnor i ratingen får ut 30 procentenheter fler arbetslösa i jobb eller till studier än de leverantörer som bara får en stjärna.