Almgren avstår inomhus-EM: "Inte tillräckligt förberedd för tävling"

Andreas Almgren kommer inte till start på inomhus-EM i Istanbul. Den svenska löparstjärnan känner inte att han har den rätta tävlingsformen och väljer därför att avstå och satsa vidare mot sommaren. "Det är ingen idé att åka till inomhus-EM om jag inte kan prestera som jag vill", säger han.

Den svenska truppen till inomhus-EM i Istanbul 2-5 mars minskar från 21 till 20 aktiva. Detta sedan Turebergslöparen Andreas Almgren, uttagen på 3000 meter, bestämt sig för inte tävla på mästerskapet.

På grund av sin skadehistorik har Andreas i vinter valt ett lite annorlunda upplägg med nästan allt fokus på grundträning och minimal förberedelse inför just tävling.

Två tävlingar var inplanerade inför Istanbul. I Liévin för nio dagar sedan bröt han mot slutet av 3000-metersloppet med krampkänning i vaderna. I Madrid för två dagar sedan sprang han i mål på 7:49.40 efter en kämpig avslutning.

- Först fick jag en förkylning, sedan en liten känning som gjorde att jag fick ta det lugnt i 2-3 dagar. Det innebar sammantaget att den minimala tävlingsförberedelse som vi hade planerat in blev ännu mindre. Jag testade i Madrid för att se om det skulle släppa, men kunde konstatera att jag inte är tillräckligt förberedd för tävling helt enkelt, berättar Andreas.

- Om två veckor ska jag till USA för ett längre höghöjdsläger. Då känns det bara dumt att satsa vidare mot inomhus-EM, riskera att hamna i en dålig grop, göra ett dåligt EM och sedan åka till Flagstaff. När jag åker dit vill jag ha en bra grund att stå på.

Andreas berättar att målsättningen är att tävla mycket i juni och att därefter lägga allt fokus mot årets stora mål, VM i Budapest 19-27 augusti.

Andreas Almgren är innehavare av det svenska rekordet på 3000 meter såväl inne som ute. Inomhusrekordet 7:34.31 satte han i Liévin för drygt ett år sedan medan utomhusrekordet 7:39.44 kom i Zagreb i september.

HÄR hittar du den svenska truppen till inomhus-EM.

HÄR är hemsidan för inomhus-EM.