Amanda Zahui har testat positivt för covid-19

Idag kom beskedet. Den svenska basketstjärnan Amanda Zahui har testat positivt för covid-19 och missar därför EM-kvalmatchen mot Israel på lördag. – Det är svårt att få detta besked, jag hade sett fram emot att träffa laget och ta oss ett steg närmare EM, säger Amanda Zahui.

Den svenska centerns testresultat innebär att hon inte ansluter till EM-kvalbubblan på Kreta där resten av landslaget nu förbereder sig för matchen på lördag. Amanda Zahui har hela tiden varit öppen med sin glädje och stolthet över att representera Sverige, något som nu får vänta till nästa gång. Men 27-åringen tvivlar inte på lagets slagkraft.

– Ni vet hur mycket jag älskar att spela för Sverige och jag kommer verkligen sakna att kliva in på planen. Jag får heja hemifrån tillsammans med alla svenska fans, jag vet att tjejerna kommer att göra oss stolta och bring the heat, fortsätter hon.

Sedan tidigare saknas Regan Magarity och Kalis Loyd, det är fortsatt ett stort frågetecken för Louice Halvarsson. Denna kvartett stod för 41 av 77 poäng senast mot Israel. Förbundskapten Marco Crespi fokuserar dock på de som är på plats och Sveriges försvar.

– Vi måste spela den bästa matchen vi kan med de tolv spelare vi har. Men det börjar med försvaret. Alla vill spela med högt tempo men om du inte spelar försvar kommer det inte finnas några chanser att springa, säger Crespi.

Matchen mot Israel spelas lördagen den 14 november kl 13:00 och sänds direkt på SVT1.

Bild: Gregory van Gansen, Bildbyrån

Besöksadress Trålgränd 2