Amanda Zahui har testat positivt för covid-19

Idag kom beskedet. Den svenska basketstjärnan Amanda Zahui har testat positivt för covid-19 och missar därför EM-kvalmatchen mot Israel på lördag. – Det är svårt att få detta besked, jag hade sett fram emot att träffa laget och ta oss ett steg närmare EM, säger Amanda Zahui.

Den svenska centerns testresultat innebär att hon inte ansluter till EM-kvalbubblan på Kreta där resten av landslaget nu förbereder sig för matchen på lördag. Amanda Zahui har hela tiden varit öppen med sin glädje och stolthet över att representera Sverige, något som nu får vänta till nästa gång. Men 27-åringen tvivlar inte på lagets slagkraft.

– Ni vet hur mycket jag älskar att spela för Sverige och jag kommer verkligen sakna att kliva in på planen. Jag får heja hemifrån tillsammans med alla svenska fans, jag vet att tjejerna kommer att göra oss stolta och bring the heat, fortsätter hon.

Sedan tidigare saknas Regan Magarity och Kalis Loyd, det är fortsatt ett stort frågetecken för Louice Halvarsson. Denna kvartett stod för 41 av 77 poäng senast mot Israel. Förbundskapten Marco Crespi fokuserar dock på de som är på plats och Sveriges försvar.

– Vi måste spela den bästa matchen vi kan med de tolv spelare vi har. Men det börjar med försvaret. Alla vill spela med högt tempo men om du inte spelar försvar kommer det inte finnas några chanser att springa, säger Crespi.

Matchen mot Israel spelas lördagen den 14 november kl 13:00 och sänds direkt på SVT1.

Bild: Gregory van Gansen, Bildbyrån

Sverige vill avsluta EM-kvalet obesegrade3.2.2021 11:11:26 CETPressmeddelande

På torsdag kväll spelar Sverige den avslutande EM-kvalmatchen mot ett Montenegro som har kniven mot strupen. För motståndarna står en plats i EM på spel, för Sverige handlar det om att gå obesegrat och försöka knipa en toppseed i sommarens EM. - Jag får känslan av att folk tror att vi kan springa hem denna match enbart på talang och klass. Inget kunde vara mer fel, det vore att gravt underskatta konkurrensen på europeisk toppnivå, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero28.1.2021 10:46:18 CETPressmeddelande

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.