Ambulanser i egen regi - ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden har frågan om ambulanssjukvården åter varit uppe till diskussion. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu även ta tillbaka driften av ambulanserna i Mellanskåne i egen regi.

Vänsterpartiet anser att ambulansverksamheten är alldeles för viktig för att drivas av vinstdrivande företag. Risken att återigen utsätta skåningarna för en konkurssituation avskräcker.

- Ambulansverksamheten är en grundläggande välfärdstjänst som ska vara i offentligt regi. Den ska inte drabbas av de risker som avtal med privata bolag alltid innebär. Patientsäkerheten måste vara överordnad allt annat, säger Saima Jönsson-Fahoum, Vänsterpartiets representant i HSN.

För Vänsterpartiet är det viktigt med en välfungerande ambulansverksamhet. En sammanhållen organisation är en förutsättning och då måste dagens lösning med flera olika utförare överges.

- Den prehospitala sjukvården utvecklas snabbt och oavsett var i Skåne man bor ska man ha rätt till god vård. Regiongemensam samordning och ledning är viktigt för att medborgarna skall få en jämlik vård. Vi välkomnar att S och MP tar ännu ett steg i rätt riktning för en ambulansverksamhet i egen regi, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Saima Jönsson-FahoumErsättare Hälso- och sjukvårdsnämnden (V)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.