Andra "Börshajen" Farhad ny ambassadör för ungdomsorganisationen Mentor Sverige

Den ideella organisationen Mentor Sverige presenterar entreprenören Andra Farhad som ny ambassadör. Andra driver bolaget Börshajen som fokuserar på att utbilda unga inom sparande och investeringar. Hon ser på ambassadörskapet som en chans att visa unga att det finns många vägar du kan ta för att nå ditt mål.

Andra Farhad

–  Jag vill visa att saker och ting inte behöver gå till på ett visst sätt. Att alla vägar funkar så länge dom tar dig till målet och inte är dåliga, säger Andra Farhad.

–  Vi är väldigt glada att välkomna Andra som ambassadör till Mentorfamiljen. Mentor arbetar för att ge ungdomar egenmakt och framtidstro, något som Andra förmedlar med sin fantastiska drivkraft och entreprenörsanda, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare för Mentor Sverige.

Andra Farhad är sparexpert, entreprenör och föreläsare som brinner för att demokratisera kunskap kring sparande. Vid 23 års ålder startade hon sitt första bolag, en kostnadsfri utbildningsplattform som vänder sig till unga, kvinnor och de utanför innerstäderna – de som brukar befinna sig utanför börsmarknaden.

– En stark förebild kan visa vägen framåt och vara ett ovärderligt stöd genom livet. Nu mer än någonsin behövs positiva krafter som dessa för ungdomar, säger H.M. Drottning Silvia, grundare av Mentor Sverige.

OM EN MER INKLUDERANDE & TILLGÄNGLIG FINANSBRANSCH

Andra vill bidra till och sätta press på branschen att skapa fler inkluderande sammanhang och en utökad tillgänglighet. Hon vill att fler ska känna att ”det här är något för mig” när de tänker på börsen. Andras mål som ambassadör för Mentor är att inspirera unga till att våga gå mot strömmen och hitta sin egen väg.

OM UPPVÄXTEN, FUNDERINGAR & MÖJLIGHETER

Andras intresse för investeringar började redan i tonåren och idag är hon vd på Börshajen, en kostnadsfri utbildningsplattform för privatekonomi. Vägen dit var inte spikrak och som ung saknade hon någon att anförtro sig till och stödja sig mot. Hon ser på mentorskapet som en självklar del i att stärka ungdomar och ge dem egenmakt.

– Jag önskar att jag hade haft någon som kunde hjälpa och vägleda mig när jag var ung. Jag tycker att alla unga förtjänar att ha någon vuxen som pushar, vägleder och ser dem.

VARFÖR AMBASSADÖR FÖR MENTOR SVERIGE?

– Jag vill uppmuntra fler unga till att våga skaffa en mentor och fler vuxna till att våga bli mentorer. Det behöver inte vara så formellt, många unga behöver bara en vuxen att vara med. Jag tror på att man kan lära sig någonting av precis alla, oavsett om det är personen som står och städar i tunnelbaneuppgången eller är vd på storbolag. Alla har någonting att lära oss så länge vi är öppna för det.

FÖR MER INFORMATION, INTERVJUER ELLER BILDER, KONTAKTA:

Jakob Jansson, Marknadschef, Mentor Sverige via 072 – 727 78 55 alt. jakob.jansson@mentor.se

Alice Wilkens, Kommunikatör, Mentor Sverige via 073 – 782 60 40 alt.
alice.wilkens@mentor.se

Andra Farhad

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.

www.mentor.se

Andra Farhad är sparexpert, entreprenör och föreläsare som brinner för att demokratisera kunskap kring sparande. Hon vill att alla, oavsett om du är man, kvinna, ung, gammal, svensk eller har invandrarbakgrund skall ha makten att bygga sin egen förmögenhet. Via sin plattform Börshajen sprider hon kunskap, tips och inspiration om sparande.

www.borshajen.nu

Goran Asaad och Felicia Margineanu nya ambassadörer för ungdomsorganisationen Mentor7.7.2020 09:17:33 CESTPressmeddelande

FLER ÄN 800 STUDENTER I JORDANIEN, TYSKLAND OCH SVERIGE DELTAR I MENTORPROGRAM FÖR ATT ÖKA INKLUDERING OCH SYSSELSÄTTNING24.9.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande