Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman.

Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen.

Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talmanspresidiet.

Våra fyra partier delar Socialdemokraternas ambition om att nå bred politisk enighet i valet av talman och vice talmän. Vi kommer därmed att lägga ned våra röster i valet om förste vice talman och tredje vice talman - och därmed respektera de kandidater som andra partier nominerar till dessa poster - för att för första gången sedan 2002 kunna uppnå mycket bred politisk enighet kring talmanspresidiet.

Partierna har också enats om fördelningen av utskottens presidieposter. Sverigedemokraterna erhåller åtta av totalt sexton presidieposter. Moderaterna får fyra, Kristdemokraterna och Liberalerna får två vardera.

Kontaktuppgifter:

Niklas Gillström, presschef Moderaterna

Oskar Cavalli-Björkman, presschef Sverigedemokraterna

Sabina Bernhardsson, presschef Kristdemokraterna

Andreas Arvidsson, presschef Liberalerna
070-854 90 20 eller 072 – 219 64 57

Moderaterna stärker partiorganisationen med två biträdande partisekreterare25.11.2022 15:42:54 CET | Pressmeddelande

Moderaterna inrättar två nya tjänster som biträdande partisekreterare vid sidan av den nyutnämnda partisekreteraren Karin Enström. Syftet är att stärka partiorganisationen med sikte på valen 2024 och 2026. Karin Juhlin utses till biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation medan Martin Borgs utses till biträdande partisekreterare med ansvar för strategi och kommunikation. – Jag är glad att Karin Juhlin och Martin Borgs tackat ja till dessa uppdrag. Med Karin Enström i spetsen får vi en stark trio som kan leda Moderaterna under denna viktiga mandatperiod, säger Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna. – Karin och Martin har spelat avgörande roller för Moderaterna under de senaste åren och jag är mycket glad att de vill axla ett ännu större ansvar. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem för att ytterligare stärka Moderaterna som Sveriges viktigaste politiska kraft, säger Karin Enström, partisekreterare för Moderaterna. Karin Juhlin utses till bit

Mikael Sandström ny chef för Moderaternas riksdagskansli24.10.2022 14:34:12 CEST | Pressmeddelande

Moderaterna har rekryterat den förre statssekreteraren Mikael Sandström som ny chef för partiets riksdagskansli. Han efterträder Anna Pettersson Westerberg som utsetts till statssekreterare i Socialdepartementet. - Vi har höga ambitioner för vår arbete i riksdagen under den kommande mandatperioden. Därför är jag glad att Mikael Sandström axlat uppgiften att leda vårt riksdagskansli. Han är mycket väl lämpad för uppgiften, säger Karin Enström, Moderaternas partisekreterare. Mikael Sandström är ekonomie doktor i nationalekonomi från Handelshögskolan i Stockholm. Han var statssekreterare åt statsminister Fredrik Reinfeldt och chef för Moderaternas samordningskansli 2006-2014. Under dessa år var han även riksdagsledamot, men tjänstledig. Mikael Sandström har även tidigare arbetat på Moderaternas riksdagskansli 2002-2006, 2015-2016 och 2018-2019. - Moderaternas riksdagsgrupp och riksdagskansli kommer att ha avgörande betydelse för att lösa Sveriges problem. En del av detta består i att hjäl

Karin Enström ny partisekreterare i Moderaterna19.10.2022 16:37:44 CEST | Pressmeddelande

Karin Enström har utsetts till ny partisekreterare i Moderaterna. Hon efterträder Gunnar Strömmer som tillträder som justitieminister i den nya regeringen. - Jag är mycket glad att Karin Enström har tackat ja till att tillträda som ny partisekreterare för Moderaterna. Karin Enström har en gedigen politisk bakgrund, både som riksdagsledamot och som tidigare statsråd, och är väl förankrad i vår partiorganisation, säger Ulf Kristersson och fortsätter: - I regeringsställning är det särskilt viktigt att fortsätta utveckla Moderaterna som parti. Karin Enström är rätt person att leda det arbetet. Hon är en erfaren ledare som väcker respekt långt utanför partipolitiken. Jag ser fram emot ett nära samarbete den kommande mandatperioden, säger Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna. Karin Enström är riksdagsledamot för Stockholms län. Hon valdes första gången till Sveriges riksdag 1998 och har bland annat varit ordförande för konstitutionsutskottet och utrikesutskottet. Hon var försvarsmini