Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman.

Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen.

Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talmanspresidiet.

Våra fyra partier delar Socialdemokraternas ambition om att nå bred politisk enighet i valet av talman och vice talmän. Vi kommer därmed att lägga ned våra röster i valet om förste vice talman och tredje vice talman - och därmed respektera de kandidater som andra partier nominerar till dessa poster - för att för första gången sedan 2002 kunna uppnå mycket bred politisk enighet kring talmanspresidiet.

Partierna har också enats om fördelningen av utskottens presidieposter. Sverigedemokraterna erhåller åtta av totalt sexton presidieposter. Moderaterna får fyra, Kristdemokraterna och Liberalerna får två vardera.

Kontaktuppgifter:

Niklas Gillström, presschef Moderaterna

Oskar Cavalli-Björkman, presschef Sverigedemokraterna

Sabina Bernhardsson, presschef Kristdemokraterna

Andreas Arvidsson, presschef Liberalerna

070-854 90 20 eller 072 – 219 64 57

Ackrediteringsinbjudan till KRK2211.11.2022 09:58:41 CET | Pressmeddelande

Om en dryg månad anordnar Sverigedemokraterna sin Kommun- och Regionkonferens för 2022. Eventet kommer äga rum på Karlstad CCC i Karlstad och samlar förtroendevalda från hela landet för att presentera och debattera politik på kommunal och regional nivå. Datum: 9-11 december 2022 Plats: Karlstad CCC, Karlstad För att ansöka om ackreditering inför evenemanget, vänligen använd detta formulär. Notera att sista ansökningsdag är den 23/11.

Sverigedemokraterna kommenterar rättegången med Transportarbetareförbundet och Mats Fredlund9.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds rättegången i Hovrätten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Huvudförhandlingarna planeras pågå till och med torsdag. Under våren 2019 uteslöts Mats Fredlund ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Huvudförhandlingarna i Hovrätten inleds idag och kommer pågå i två dagar. Kommentar från Mats Fredlund: - För mig är det en självklarhet att ett fackförbund, som fyller en viktig roll i samhället, inte ska kunna ägna sig åt kränkande särbehandling, oavsett om det gäller religion, etnicitet eller politisk åskådning. Vi fick rätt i Tingsrätten och