Ängelholms flygplats stänger ner – V ser andra vägar för hållbar transport

Ängelholms flygplats kommer att stängas ned efter sommaren. Det är byggbolaget PEAB som står för driften och som inte längre kan bära den sedan länge sviktande ekonomin med få flygresenärer. ”En nystart”, menar Vänsterpartiets lokala företrädare, som ser positivt på att utveckla hållbara resandealternativ.

- Att flygplatsen stänger kan bli den knuff som behövs för att förverkliga ett upprustande av Skånebanan och att gå vidare med höghastighetstågen, säger Susanne Sandström, gruppledare för Vänsterpartiet i Ängelholms kommun.

Moderaterna i Ängelholm kraftsamlar nu för att ordna offentliga medel till flygplatsen för att fortfarande kunna hålla öppet.

- Det är en dålig idé att finansiera flygplatsen med skattepengar, menar Susanne. Det går emot planerna på minskade utsläpp och flera års underskott pekar på att det inte är en god investering. När vi lägger skattepengar på infrastruktur är det satsningar för en klimatanpassad samhällsomställning som ska göras, inte subventioner till företag för att driva verksamhet som inte ens tillräckligt många resenärer vill ha, säger hon.

Det påpekas av kritiker att nedläggningen skulle påverka rörligheten i närområdet, men Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborg, är inte orolig.

- Resor inom landet kan man nästan alltid lösa med tåg. Är det längre resor går det Öresundståg till Kastrup där de flesta bolag redan flyger ifrån, så det skulle inte innebära ett totalstopp för flygande, men förhoppningsvis en minskning. Att få ner utsläppen är naturligtvis positivt, och stärker vi upp den långsiktigt hållbara infrastrukturen runt Ängelholm och Helsingborg kommer vi att tjäna på de satsningarna i generationer, säger hon.

Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm har i dagarna presentat fem förslag för en grön omstart och fem satsningar som kan göras på regeringsnivå istället för att exempelvis betala ut miljardersättningar till SAS. Dessa satsningar inkluderar bland annat att ställa krav på flygindustrin, att betala ut ett stödpaket till järnvägssektorn, kickstarta näringslivets färdplaner mot fossilfrihet och inrätta en grön investeringsbank.

- Regionalt är det också helt andra satsningar än flygplatser vi vill se, menar Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne. Det handlar om utbyggd infrastruktur som tar ansvar för framtiden, som kan binda ihop Skåne som region och löser person- och godstransporter klimateffektivt. Ett exempel längs västkusten är spårvägen mellan Oslo och kontinenten när Fehmarn Bält-förbindelsen byggs om 8-9 år. Korta flygresor som det handlar om från mindre flygplatser är inte ett gott alternativ, avslutar han.

”Investera i nya banor och tidigarelägg järnvägsunderhåll (de 720 miljonerna är välkomna, men mer behövs). Vi behöver både höghastighetsbanor och fler dubbelspår, mötesplatser, industrispår med mer.”  – Jens Holm

Läs mer om den gröna omstarten  här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Ingrid Mattiasson SaarinenGruppledare Vänsterpartiet Helsingborg