AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

Anlägger för ny vindkraft i Mellansverige

AF Gruppens dotterbolag Kanonaden Entreprenad har fått uppdraget att anlägga en större vindpark i södra Dalarna. Uppdragsgivare är SR Energy.
Foto: Jann Lipka

Projekt Älgkullen omfattar 15 vindkraftverk med en totalhöjd på 200 meter. Vindparken förväntas ge förnybar energi motsvarande årsförbrukningen av hushållsel för 54 000 villor.

Kanonadens uppdrag genomförs som en totalentreprenad och omfattar projektering och byggnation av vägar, kranytor, fundament och vindparkens interna el- och kommunikationsnät.

Arbetena påbörjas under första kvartalet 2023 och vindparken väntas tas i drift under 2024.

- Vi är väldigt glada över att få förnyat förtroende från SR Energy, som vi sedan tidigare har ett mycket gott samarbete med, säger Peter Ek, vd för Kanonaden Entreprenad Mälardalen.

Kanonaden och SR Energy har nyligen samarbetat i uppförandet av Vindpark Riskebo, även den i Dalarna, och Vindpark Åby-Alebo i Småland.

– Vi ser fram emot att påbörja bygget av Vindpark Älgkullen, som kommer att bli ett välbehövligt bidrag av förnybar energi i södra Sverige. Samarbetet med Kanonaden garanterar höga ambitioner kring hållbarhet i byggskedet. Vi har byggt flera vindparker tillsammans med Kanonaden, som alltid levererar med hög precision, säger Peter Zachrisson, vd SR Energy, tidigare Stena Renewable.

I linje med strategin att satsa på energi- och kraftområdet, har Kanonaden under senare år uppfört närmare 500 turbinfundament i Syd- och Mellansverige, något som givit ett stort kunnande och möjlighet att identifiera och förebygga risker i uppdragen.

Kanonaden Entreprenad utför mark- och anläggningsarbeten med spetskompetens inom energi- och logistikprojekt. Företagsgruppen har tolv kontor i Stockholm, Mälardalen och Mellansverige med 370 medarbetare och en omsättning på 2,2 miljarder SEK (2021). Kanonaden är en del av AF Gruppen Sverige.

Foto: Jann Lipka

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 28 miljader NOK (2021) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige är en av de största aktörerna på den svenska bygg- och anläggningsmarknaden med 1 000 medarbetare i elva bolag som tillsammans väntas omsätta 7,5 miljarder SEK (2022).