Ann-Marie Skarp, VD för Piratförlaget, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap

25.4.2017 19:10 | Kungliga Patriotiska Sällskapet

-Varje år tilldelas Näringslivsmedaljen ett mindre antal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Kungliga Patriotiska Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra, säger ordförande Erik Norberg.

Ann-Marie Skarp om medaljen: – En stor överraskning! Jag känner mig hedrad och glad. Det betyder oerhört mycket och är en fin och positiv bekräftelse på det arbete mina medarbetare och jag lägger ner. Men det är förstås viktigt att betona att det är författarna som i stor utsträckning skapar förlaget, säger Ann-Marie Skarp

Motiveringen lyder: Ann-Marie Skarp skapade tillsammans med ett par framgångsrika författare Piratförlaget år 1999. Förmågan att hitta säljande författare och att långsiktigt bygga en utgivning har visat sig hållbar i en mogen och konkurrensutsatt bransch.

Idag arbetar tolv personer på förlaget och ett trettiotal författare är knutna till Piratförlaget.

Omsättningen senaste verksamhetsåret var 75 Mkr och ett tjugotal nya titlar utgavs under året.

Vad är förutsättningarna för framgångsrik bokutgivning?
– Vi har med en relativt liten organisation lyckats kombinera nytänkande med långsiktighet. Jag brukar själv alltid understryka att ordning och reda är en starkt underskattad framgångsfaktor, säger Ann-Marie Skarp.

För ytterligare information kontakta Ann-Marie Skarp, 070-7145543, ann-marie@piratforlaget.se, Marianne Reuterskiöld, Ständig sekreterare vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646, marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se.