Anna Bernholms första Grand Slam-medalj efter lång rehab

Det är långt kvar av OS-kvalet till Paris, men idag nådde en ytterligare svensk judoka upp på rätt sida kvalstrecket i damernas -70 kg, båda från Molkom tävlandes för Frövi JK. 31-åriga Anna Bernholm gjorde genom dagens Grand Slam-brons 24-åriga Ida Eriksson sällskap på runt topp 20. Det blir en spännande kamp framöver.
Anna Bernholm på bronsplats.

I OS i Tokyo tävlade Anna Bernholm som etablerad i världstoppen, men med ett knä som direkt efter OS opererades. Efter en lång rehabperiod var Bernholm tillbaka på tävlingsmattan på VM i oktober 2022. Nu, drygt 4 månader senare imponerade Bernholm stort på Grand Slam i Tashkent med en semifinal och därefter vunnet brons.

Dagen inleddes med två korta matcher mot Shakhida Narmuchamedova, Kirgiztan, och därefter fjärdeseedade Miriam Butkereit, Tyskland. Båda besegrades inom mindre än en minut på ippon (full poäng) på armlås, juji-gatame.

Kvartsfinalen mot uzbekiska Gulnoza Matiniyazova, var också över inom mindre än en minut. Nu gav kastet sumi gaeshi en waza-ari (poäng) vilket Bernholm följde upp i mattan med en fasthållning som gav en andra waza-ari efter 10 sekunder vilket innebar ippon, och säkrad semifinal.

Semifinalmotståndare blev världsettan och dubbla världsmästarinna Barbara Matic, Kroatien, och då hittade inte Bernholm rätt, det blev förlust och en bronsmedaljmatch.

Seedade tyskan Giovanna Scocimarro orkade inte med trycket från Bernholm. Med 45 sekunder kvar var Bernholm ytterst nära poäng på kast och strax därefter drog tyskan på sig en tredje shido (varning) och matchen var över. Femte turneringen efter comebacken och Bernholm var tillbaka på prispallen, för 16:e gången på IJF-touren.

Not: även Marcus Nyman är i dagsläget kvalificerad för OS i Paris i -90 kg.

Anna Bernholm på bronsplats.

OS-uttagna Marcus Nyman deltar på lag-SM på lördag6.12.2023 17:42:17 CET | Pressmeddelande

Marcus Nyman har tillhört världseliten i judo i över ett decennium och har tävlat på alla de stora internationella mästerskapen så som OS, VM och EM. Ändå är det en svensk tävling han aldrig missar - lag-SM! Så även i år. På lördag den 9 december avgörs lag-och kata-SM i Eriksdalshallen i Stockholm och på plats för att tävla för hemmaklubben finns såklart Marcus Nyman! Passa på att se OS-hoppet och VM-bronsmedaljören från i år tävla på hemmaplan på lördag!