Anna Hägg-Sjöquist vald till Svenska Röda Korsets nya ordförande

Svenska Röda Korsets Riksstämma valde idag Anna Hägg-Sjöquist som ny ordförande. Hon har varit engagerad i Röda Korset under lång tid, både som frivillig och anställd.

– Vi står inför stora humanitära utmaningar både i Sverige och i världen till följd av de långsiktiga konsekvenserna av pandemin i en tid av klimatförändringar. Fler människor än  någonsin  är på flykt. Vi ser ökad fattigdom, psykisk ohälsa och att allt fler människor hamnar i utanförskap. För att klara de utmaningar vi har framför oss behöver vi kraftsamla. Röda Korset, världens största humanitära organisation, behövs kanske mer nu än någonsin under de senaste decennierna.

– Svenska Röda Korset har en viktig roll i Röda korsets internationella arbete och det arbetet vill jag självklart att vi fortsätter. Vi ser att vi också behöver förstärka vår lokala närvaro för att hantera de sociala problem vi möter i det svenska samhället och förebygga ett växande parallellsamhälle. Idag gör tiotusentals frivilliga i landets kommuner viktiga insatser och det behöver vi nu bygga vidare på för att nå de mest utsatta och motverka utanförskap.

Anna Hägg-Sjöquist växte upp i Dalsland och engagerade sig tidigt i Röda Korsets Ungdomsförbund. Hon fortsatte sedan som folkrättshandläggare på Svenska Röda Korset. Hon har därefter bland annat arbetat som biståndshandläggare på internationella programavdelningen, varit chef för frivilligt socialt arbete och ansvarat för Internationella Röda Korsets andra globala fredskonferens. Under sex år arbetade hon med återvändande chilenska flyktingar på plats i Chile. Därefter flyttade hon till Sudan med familjen och engagerade sig i Sudanesiska Röda Halvmånens arbete som frivillig. Anna kommer närmast från en tjänst som generalsekreterare för Svenska FN-förbundet.

Anna Hägg-Sjöquist efterträder Margareta Wahlström som varit Svenska Röda Korsets ordförande sedan 2017.

Nya styrelseledamöter:

Fadi Barakat, näringslivsutvecklare i Malmö stad och social entreprenör · Kari Isomaa, civilekonom och tidigare chefsdelegat för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen· Amanda Jackson, civilekonom, tidigare ordförande för Amnesty International Sverige·

De ersätter Kristina Ljungros, Katarina Struwe Orleifson och Gabriel Rappe.

Omvalda styrelseledamöter:

Martina Bruzelius, Birgit Hansson, Emma Knaggård Wendt, Johan Norell Bergendahl, Ingegerd Palmér, Angelica Rage och Johan Sohlberg.

Föreningsrevisorer:

Göran Pettersson, tidigare generalsekreterare för Forum och tidigare VD på Röda Korsets idé- och utbildningscenter, är vald som ordinarie föreningsrevisor. Jan Johansson, tidigare kronokommissarie, och ordförande för Kalmar rödakorskrets, är vald som andre ersättare föreningsrevisor. Omvalda är Margareta Sterner som ordinarie föreningsrevisor och Barbro Boström som första ersättare föreningsrevisor.

Stort intresse för Röda Korsets digitala första hjälpen-utbildningar 10.9.2021 14:45:00 CEST | Pressmeddelande

Drygt 40 procent av svenskarna upplever att de har otillräckliga kunskaper i första hjälpen, enligt en ny Sifo-undersökning. Nu satsar Röda Korset, som är världsledande inom första hjälpen-utbildningar, på att förändra sättet människor lär sig livräddning på, bland annat genom digitala lösningar och hittills har tusentals svenskar sökt sig till online-utbildningarna.

Sverige måste ge hållbart skydd för människor som flyr från Afghanistan1.9.2021 09:44:18 CEST | Pressmeddelande

Situationen i Afghanistan är extremt allvarlig. Sverige har sedan i mitten på juli stoppat utvisningarna till Afghanistan och tar i dagsläget inga nya beslut i asylärenden som rör afghanska medborgare. Dock lever många människor i Sverige, varav många barn och unga, i stor ovisshet och osäkerhet om framtiden. Sverige måste nu kunna garantera att de grundläggande humanitära behoven tillgodoses för människor i denna utsatta situation, menar Svenska Röda Korset.

4 200 anhöriga saknas av personer i Sverige29.8.2021 20:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år förlorar tusentals människor kontakten med varandra i samband med krig, konflikt och naturkatastrofer. Just nu saknar minst 1 100 människor i Sverige information om vad som hänt nästan 4 200 anhöriga i utlandet. Många familjer till saknade personer lever med den känslomässiga pressen det innebär att inte veta vad som hänt – ett lidande som i många fall förlängts av covid-19. Samtidigt ställs ofta familjerna inför flera olika juridiska, ekonomiska och sociala utmaningar som de måste hantera för att kunna gå vidare i livet.