Anna Hägg-Sjöquist vald till Svenska Röda Korsets nya ordförande

Svenska Röda Korsets Riksstämma valde idag Anna Hägg-Sjöquist som ny ordförande. Hon har varit engagerad i Röda Korset under lång tid, både som frivillig och anställd.

– Vi står inför stora humanitära utmaningar både i Sverige och i världen till följd av de långsiktiga konsekvenserna av pandemin i en tid av klimatförändringar. Fler människor än  någonsin  är på flykt. Vi ser ökad fattigdom, psykisk ohälsa och att allt fler människor hamnar i utanförskap. För att klara de utmaningar vi har framför oss behöver vi kraftsamla. Röda Korset, världens största humanitära organisation, behövs kanske mer nu än någonsin under de senaste decennierna.

– Svenska Röda Korset har en viktig roll i Röda korsets internationella arbete och det arbetet vill jag självklart att vi fortsätter. Vi ser att vi också behöver förstärka vår lokala närvaro för att hantera de sociala problem vi möter i det svenska samhället och förebygga ett växande parallellsamhälle. Idag gör tiotusentals frivilliga i landets kommuner viktiga insatser och det behöver vi nu bygga vidare på för att nå de mest utsatta och motverka utanförskap.

Anna Hägg-Sjöquist växte upp i Dalsland och engagerade sig tidigt i Röda Korsets Ungdomsförbund. Hon fortsatte sedan som folkrättshandläggare på Svenska Röda Korset. Hon har därefter bland annat arbetat som biståndshandläggare på internationella programavdelningen, varit chef för frivilligt socialt arbete och ansvarat för Internationella Röda Korsets andra globala fredskonferens. Under sex år arbetade hon med återvändande chilenska flyktingar på plats i Chile. Därefter flyttade hon till Sudan med familjen och engagerade sig i Sudanesiska Röda Halvmånens arbete som frivillig. Anna kommer närmast från en tjänst som generalsekreterare för Svenska FN-förbundet.

Anna Hägg-Sjöquist efterträder Margareta Wahlström som varit Svenska Röda Korsets ordförande sedan 2017.

Nya styrelseledamöter:

Fadi Barakat, näringslivsutvecklare i Malmö stad och social entreprenör · Kari Isomaa, civilekonom och tidigare chefsdelegat för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen· Amanda Jackson, civilekonom, tidigare ordförande för Amnesty International Sverige·

De ersätter Kristina Ljungros, Katarina Struwe Orleifson och Gabriel Rappe.

Omvalda styrelseledamöter:

Martina Bruzelius, Birgit Hansson, Emma Knaggård Wendt, Johan Norell Bergendahl, Ingegerd Palmér, Angelica Rage och Johan Sohlberg.

Föreningsrevisorer:

Göran Pettersson, tidigare generalsekreterare för Forum och tidigare VD på Röda Korsets idé- och utbildningscenter, är vald som ordinarie föreningsrevisor. Jan Johansson, tidigare kronokommissarie, och ordförande för Kalmar rödakorskrets, är vald som andre ersättare föreningsrevisor. Omvalda är Margareta Sterner som ordinarie föreningsrevisor och Barbro Boström som första ersättare föreningsrevisor.

Ny intensivbehandling ger stor effekt för flyktingar med PTSD20.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En person som tvingats fly krig och förföljelse har en tio gånger högre risk att drabbas av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) än svenskfödda – ungefär 30 procent av nyanlända och flyktingar lider av PTSD. En studie från Röda Korsets kompetenscenter för tortyr- och krigsskaderehabilitering visar att en ny typ av intensivvårdsbehandling ger stor effekt – och därmed ett nytt hopp för krigsflyktingar.

Ny rapport om stöd efter skjutningar: ”Insatser bör koordineras”1.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Röda Korset lanserar idag rapporten ”Ensamma i krisen?” om vad samhället bör göra för att stötta de som drabbas av det dödliga våldet vid till exempel skjutningar. – Lokalt förankrade och förberedda insatser minskar risken att stödet inte når fram och att samhället drar den felaktiga slutsatsen att det inte finns något behov, säger Johann Knigge, chef för nationell verksamhet på Röda Korset.