Anna Lindh-priset 2018 tilldelas den turkiska människorättsadvokaten Eren Keskin

Styrelsen för Anna Lindhs Minnesfond har utsett Eren Keskin till mottagare av Anna Lindh-priset 2018:

-       Eren Keskin leder organisationen “The Association of Legal Aid against sexual violence”. Hon har oförtröttligt arbetat för att hjälpa våldsutsatta flickor och kvinnor liksom HBTQ-personer och syriska skyddsbehövande i Turkiet, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Minnesfondens styrelse.

-       Även när hennes arbete lett till fängslande har hon fortsatt stå upp för mänskliga rättigheter utan hänsynstagande till politisk eller religiös bakgrund. Eren Keskins modiga röst behövs idag mer än nånsin och utgör ett arbete helt i Anna Lindhs anda, säger Lena Hjelm-Wallén.

Priset delas ut i samband med Anna Lindh-seminariet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag. Seminariet arrangeras i Stockholm av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokratiska partiet.

Anna Lindh-priset har årligen delats ut sedan 2004.

För ytterligare information:

Dan Svanell, ledamot i Anna Lindhs Minnesfond

Riddarhustorget 7-9

Socialdemokraterna lovar stärkt eftervård vid förlossning2.6.2018 13:30Pressmeddelande

Alla kvinnor ska få god vård efter förlossningen, oavsett var man bor eller vem man är. Det är en grundläggande trygghetsfråga. Eftervården efter en förlossning ska stärkas, genom nationell likvärdighet och förstärkta resurser till landstingen. Socialdemokraterna vill investera 100 miljoner kronor för en eftervård som upptäcker och behandlar förlossningsskador eller förlossningsrelaterade besvär. Det är en del av det största trygghetsprogrammet i modern tid som socialdemokraterna går till val på.