Anna Lindh-priset 2018 tilldelas den turkiska människorättsadvokaten Eren Keskin

Styrelsen för Anna Lindhs Minnesfond har utsett Eren Keskin till mottagare av Anna Lindh-priset 2018:

-       Eren Keskin leder organisationen “The Association of Legal Aid against sexual violence”. Hon har oförtröttligt arbetat för att hjälpa våldsutsatta flickor och kvinnor liksom HBTQ-personer och syriska skyddsbehövande i Turkiet, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Minnesfondens styrelse.

-       Även när hennes arbete lett till fängslande har hon fortsatt stå upp för mänskliga rättigheter utan hänsynstagande till politisk eller religiös bakgrund. Eren Keskins modiga röst behövs idag mer än nånsin och utgör ett arbete helt i Anna Lindhs anda, säger Lena Hjelm-Wallén.

Priset delas ut i samband med Anna Lindh-seminariet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag. Seminariet arrangeras i Stockholm av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokratiska partiet.

Anna Lindh-priset har årligen delats ut sedan 2004.

För ytterligare information:

Dan Svanell, ledamot i Anna Lindhs Minnesfond

S går till val på stöd till privata skogsägare som ska skapa fler jobb och bidra till grön omställning15.8.2018 13:34Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill underlätta för privata skogsägare att röja skog och därigenom bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samt till en snabbare övergång till ett fossilfritt Sverige. Mer röjning kan skapa arbetstillfällen som kräver kort utbildning, bidra till integration och skapa jobb i glesbygd samtidigt som det gynnar skogsnäringen i stort. Ett Röj-stöd skulle vid fullt utnyttjande kunna omfatta över 1000 årsarbeten. Socialdemokraterna vill satsa 200 miljoner årligen under nästa mandatperiod.

S vill stoppa privatiseringar och vinstintresse i vården14.8.2018 10:45Pressmeddelande

Socialdemokraterna går till val på att skapa ordning och reda i vården genom att stoppa privatiseringar och gräddfiler där en del kan köpa sig före i vården. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Marknadslösningarna och privatiseringarna leder till ökade kostnader och försämrade arbetsvillkor för personalen. Dagens förslag handlar om att stoppa privatiseringar och marknadslösningar i vården.