Anna Lindh-priset 2018 tilldelas den turkiska människorättsadvokaten Eren Keskin

Styrelsen för Anna Lindhs Minnesfond har utsett Eren Keskin till mottagare av Anna Lindh-priset 2018:

-       Eren Keskin leder organisationen “The Association of Legal Aid against sexual violence”. Hon har oförtröttligt arbetat för att hjälpa våldsutsatta flickor och kvinnor liksom HBTQ-personer och syriska skyddsbehövande i Turkiet, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Minnesfondens styrelse.

-       Även när hennes arbete lett till fängslande har hon fortsatt stå upp för mänskliga rättigheter utan hänsynstagande till politisk eller religiös bakgrund. Eren Keskins modiga röst behövs idag mer än nånsin och utgör ett arbete helt i Anna Lindhs anda, säger Lena Hjelm-Wallén.

Priset delas ut i samband med Anna Lindh-seminariet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag. Seminariet arrangeras i Stockholm av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokratiska partiet.

Anna Lindh-priset har årligen delats ut sedan 2004.

För ytterligare information:

Dan Svanell, ledamot i Anna Lindhs Minnesfond

S lämnar förslag på en ny modell för gårdsförsäljning, förenlig med det svenska alkoholmonopolet8.5.2024 11:24:37 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna presenterade vid en pressträff idag en ny modell för att införa gårdsförsäljning i Sverige. Förslaget innebär att Systembolaget ges i uppdrag att införa ett särskilt gårdsförsäljningssortiment och en digital infrastruktur, bl.a. en gårdsförsäljningsapp, som kunder kan använda i samband med besök. Efter köp hemlevereras drycken till kunden av Systembolaget. Därutöver föreslås producenternas möjlighet att agera ombud åt Systembolaget ses över.