Anna Lindh-priset 2018 tilldelas den turkiska människorättsadvokaten Eren Keskin

Styrelsen för Anna Lindhs Minnesfond har utsett Eren Keskin till mottagare av Anna Lindh-priset 2018:

-       Eren Keskin leder organisationen “The Association of Legal Aid against sexual violence”. Hon har oförtröttligt arbetat för att hjälpa våldsutsatta flickor och kvinnor liksom HBTQ-personer och syriska skyddsbehövande i Turkiet, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Minnesfondens styrelse.

-       Även när hennes arbete lett till fängslande har hon fortsatt stå upp för mänskliga rättigheter utan hänsynstagande till politisk eller religiös bakgrund. Eren Keskins modiga röst behövs idag mer än nånsin och utgör ett arbete helt i Anna Lindhs anda, säger Lena Hjelm-Wallén.

Priset delas ut i samband med Anna Lindh-seminariet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag. Seminariet arrangeras i Stockholm av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokratiska partiet.

Anna Lindh-priset har årligen delats ut sedan 2004.

För ytterligare information:

Dan Svanell, ledamot i Anna Lindhs Minnesfond

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O