Anna Lindh-priset 2018 tilldelas den turkiska människorättsadvokaten Eren Keskin

Styrelsen för Anna Lindhs Minnesfond har utsett Eren Keskin till mottagare av Anna Lindh-priset 2018:

-       Eren Keskin leder organisationen “The Association of Legal Aid against sexual violence”. Hon har oförtröttligt arbetat för att hjälpa våldsutsatta flickor och kvinnor liksom HBTQ-personer och syriska skyddsbehövande i Turkiet, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Minnesfondens styrelse.

-       Även när hennes arbete lett till fängslande har hon fortsatt stå upp för mänskliga rättigheter utan hänsynstagande till politisk eller religiös bakgrund. Eren Keskins modiga röst behövs idag mer än nånsin och utgör ett arbete helt i Anna Lindhs anda, säger Lena Hjelm-Wallén.

Priset delas ut i samband med Anna Lindh-seminariet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag. Seminariet arrangeras i Stockholm av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokratiska partiet.

Anna Lindh-priset har årligen delats ut sedan 2004.

För ytterligare information:

Dan Svanell, ledamot i Anna Lindhs Minnesfond

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han