Anna Stenströmer ny chef för hållbarhet och Environment, Health and Security på Siemens AB

Anna Stenströmer, tidigare hållbarhetansvarig på Siemens AB, tar från och med januari 2021 rollen som chef för hållbarhet samt funktionen Environment, Health and Security på Siemens AB.

Anna Stenströmer har från och med den 4 januari 2021 chefsansvaret för arbetet med hållbarhet samt Environment, Health and Security på Siemens AB. Den kombinerade rollen är ny, och i rollen ingår även operativt ansvar för EHS-arbetet inom verksamhetsområdet Digital Industries.

Anna har en bakgrund som hållbarhetsansvarig på Siemens AB, och kommer dessförinnan från en roll som miljökoordinator på OKQ8. Hon är utbildad miljövetare från Luleå tekniska universitet.

– Det känns otroligt spännande att börja i min nya roll. Jag känner ett stort engagemang och stolthet över det Siemens redan åstadkommit både på egen hand och i samarbete med våra kunder, men också över vart vi är på väg – vilket jag hoppas på att kunna förmedla vidare till kunder och medarbetare. Samarbete och samverkan är nyckeln för ett framgångsrikt EHS- och hållbarhetsarbete, säger Anna Stenströmer.

– Vi har ambitiösa mål när det kommer till vårt arbete med hållbarhet och säkerhet, och det ett är högprioriterat arbete i alla hörn av verksamheten. Funktionen för Environment, Health and Security är dessutom med och leder vårt arbete med att skapa en säker och god arbetsmiljö för våra medarbetare under pandemin. Anna kommer med sin bakgrund som hållbarhetsansvarig samt medarbetare inom EHS-funktionen göra ett viktigt jobb, säger Mikael Leksell, vd för Siemens i Sverige och Norden.

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens, innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Verksamt runt om i världen fokuserar företaget på intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samt på automation och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin. Siemens sammanför de digitala och fysiska världarna för att gynna kunder och samhälle. Genom det separat förvaltade företaget Siemens Mobility, en ledande leverantör av smarta mobilitetslösningar för järnvägs- och vägtransporter, hjälper Siemens till att forma världsmarknaden för person- och godstrafik. Via sin majoritetsandel i det börsnoterade bolaget Siemens Healthineers är Siemens även en världsledande leverantör av medicinteknik och digitala hälsotjänster. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft som börsnoterades den 28 september 2020. Under räkenskapsåret 2020, som avslutades den 30 september 2020, genererade Siemens-koncernen intäkter på 57,1 miljarder euro och ett nettoresultat på 4,2 miljarder euro. I slutet av räkenskapsåret 2020 hade företaget cirka 293 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens.com.

Siemens och Salesforce ingår partnerskap för att leverera framtidens säkra arbetsplats24.6.2020 19:23:16 CEST | Pressmeddelande