Kungliga Operan

Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner – årets Gunn Wållgren-stipendiater

Dela
Idag har årets Gunn Wållgren-stipendier delats ut till "konstnärligt förtjänta dramatiska och lyriska artister". Årets stipendiat från Kungliga Operan är Anne Sofie von Otter och från Dramaten Pierre Wilkner.
Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner – årets Gunn Wållgren-stipendiater Foto: Ewa-Marie Rundquist och Sören Vilks
Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner – årets Gunn Wållgren-stipendiater Foto: Ewa-Marie Rundquist och Sören Vilks

Från Kungliga Operan går stipendiet i år till hovsångerskan Anne Sofie von Otter:

Anne Sofie von Otter tilldelas årets Gunn Wållgren stipendium 2020 utifrån följande motivering:

Med en ständig lust att utforska nya vägar och därmed kunna förmedla texten och musikens innersta väsen drivs hennes konstnärskap oförtrutet vidare. Ut på djupare vatten och samtidigt i full kontroll av vad de egna redskapen har att erbjuda när allt ska sammanfogas. Ett ständigt pågående arbete som drivs av det totalt livsnödvändiga behovet att få uttrycka sig genom musiken.

Hennes osvikliga språkkänsla gör att hon kan måla med orden som aldrig känns tomma, oavsett vilket språk som gäller. Hon ställer höga krav på sig själv och kan därmed ställa krav på sin omgivning utan att för den skull förlora den kollegiala generösa viljan att låta andra lysa och på så sätt ge publiken den totala upplevelsen av helheten.

Hennes rolltolkningar och musikaliska uttryck har under senare år berikats av en djupare sårbarhet vilket hon bl.a. gav prov på i rollen som priorinnan Madame de Croissy, Karmeliterklostrets åldrande priorinna i Francis Poulencs opera Karmelitsystrarna. Naket, självutlämnande skildrade hon priorinnans dödsångest.

Hennes internationella operadebut 1983 blev startskottet på en enastående världskarriär med ständiga engagemang vid de främsta operascenerna och konserthusen. Hennes repertoarbredd är ojämförlig: här ryms alltifrån 1600-talets Monteverdi till samtida musik av t ex Kaija Saariaho samt flera gränsöverskridande genrer – allt utför supermusikaliska Anne Sofie med största artisteri. Och publikens gensvar har inte låtit vänta på sig – mer än 150 CD-utgåvor, varav ett 50-tal soloalbum, talar sitt tydliga språk. Anne Sofie von Otter har också blivit en favorit bland dirigenter och medmusiker, inte minst på grund av sin stora konstnärliga integritet.

Gör hon allt detta för publiken? Absolut! gör hon det för sig själv? Absolut! Gör hon det för konsten? Utan tvekan! Kräver det hårt arbete? Absolut!

Därmed är Anne Sofie von Otter en mycket värdig mottagare av Gunn Wållgrens stipendium.

Anne Sofie von Otter är en av vår tids mest mångsidiga artister. Som operasångerska har hon gjort ledande roller på bl.a. Royal Opera House i London, Bayerische Staatsoper i München, Opéra National de Paris, The Metropolitan Opera i New York, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Salzburger Festspiele etc. Hon har samarbetat med dirigenter som Claudio Abbado, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Bernard Haitink och Esa-Pekka Salonen, för att endast nämna några namn.
Anne Sofie von Otter har framträtt med orkestrar som t. ex. Boston Symphony Orchestra, Washington National Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra och Berliner Philharmoniker. Hon är flitigt representerad på skiva, av vilka flera erhållit prestigefulla utmärkelser. Hon samarbetar regelbundet med pianisten Bengt Forsberg och artister som Elvis Costello, jazzpianisten Brad Mehldau och stråkkvartetten Brooklyn Rider.

Från och med nu på lördag sänds Kaija Saariahos oratorium La Passion de Simone på Operan Play med Anne Sofie von Otter som solist, samt Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör under ledning av Christian Carlsen.

Från Dramaten går stipendiet i år till skådespelaren Pierre Wilkner:

Pierre Wilkner tilldelas årets Gunn Wållgren stipendium 2020 utifrån följande motivering:

I skådespelaren Pierre Wilkner finns en stark bärare av själva ensembleteaterns idé – genom ett drygt halvt sekel av roller och regissörer har han erövrat en samlad kunskap av häpnadsväckande mått. Det är få förunnat med ett sådant bagage. Och det är inte bara för sin egen skull Pierre bär på detta – det är för vår skull, för publikens, medspelarnas och själva Thalias skull.

Pierre har den klassiska skådespelarens speciella omsorg om replikens enskilda ord, rollfigurens röst, kropp och fotsteg. Och han är musikalisk! Han har också en sällsynt förmåga att förstå dramatikerns dolda avsikt, likt en klockmakare får han verket att ticka i takt. Denna känsla för tid, tajming och exakthet lyfter Pierre till den högre skolan. Man kan lita på Pierre – han levererar alltid! Kväll efter kväll, föreställning efter föreställning. Obrottsligt lojal, förberedd, ständigt redo höjer han sig själv och sina medspelares prestationer.

Att välja ut enskilda insatser i Pierres långa och rika karriär är smått omöjligt – spännvidden är för stor. Från debuten som tioåring i Pirandellos I afton improviserar vi har han gestaltat det mesta ur världsdramatiken – från luftanden Ariel till fäktmästare, gycklare, Ofelias broder Laertes, notarier, fanborgar, doktorer och förhörsledare. Gemensamt för dem alla är Pierres förmåga att försvara sina rollfigurer, även de osympatiska – de blir till människor vi känner igen. De senaste åren minns vi särskilt porträttet av den sårade, krackelerande domaren vid den sceniska världspremiären av Ingmar Bergmans Riten. Eller den dubbelbottnade tolkningen i Peter Weiss Rannsakningen där Pierre spelar både offer och bödel, ena aktens starka vittnesmål ersätts obönhörligt med Pierres förvandling till andra aktens krigsförbrytare. Det är den sortens hisnande konstnärskap som kännetecknar Pierre Wilkner – överraskande ofta fångade i en och samma föreställning.

Pierre Wilkner debuterade på Dramaten som 10-åring i pjäsen I afton improviserar vi (1966) och spelade sedan i flera pjäser som barnskådespelare. Han gick på Scenskolan i Stockholm och kom därefter till Dramaten, 1982, där han hör till den fasta ensemblen. Pierre har haft roller i över 100 pjäser och har bland annat setts i Stormen, Hamlet, Vår klass, Utvandrarna, Karlsson på taket, Rannsakningen, De sista vittnena och Kungligaste teatern. Under Bergmanfestivalen 2018 gjorde han rollen som domaren i Riten av Ingmar Bergman i regi Emil Graffman. Pierre var senast aktuell i Hugh och Nancys många världen i regi av Lars Rudolfsson 2019 och Furstinnan av Amalfi av John Webster i regi av Suzanne Osten 2020.

Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien.

2020 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår operachef Birgitta Svendén, Kungliga Operan, chefdramaturg Emma Meyer Dunér, Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.



Bilder

Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner – årets Gunn Wållgren-stipendiater Foto: Ewa-Marie Rundquist och Sören Vilks
Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner – årets Gunn Wållgren-stipendiater Foto: Ewa-Marie Rundquist och Sören Vilks
Ladda ned bild
Hovsångerskan Anne Sofie von Otter - aktuell med La Passion de Simone på Operan Play. Foto: Ewa-Marie Rundquist
Hovsångerskan Anne Sofie von Otter - aktuell med La Passion de Simone på Operan Play. Foto: Ewa-Marie Rundquist
Ladda ned bild
Pierre Wilkner Foto: Sören Vilks
Pierre Wilkner Foto: Sören Vilks
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

Gustavia – the story of the unknown prince of Sweden25.3.2024 15:15:06 CET | Pressmeddelande

A new classical ballet depicting the life of Gustav Badin at the Swedish Royal Court, choreographed by Pär Isberg and directed by Amir Chamdin. Gustavia depicts the story, unknown to many Swedes, of two boys growing up at the same time at the Swedish Royal Court; the future king, Gustav III, and his adopted brother, Gustav Badin. Originally named Kwasi/Couschi, he is enslaved on the Danish colony of Saint Croix in the West Indies and then brought to Sweden as a gift to Queen Lovisa Ulrika. A social experiment that challenges society's norms takes place, where the two boys are raised together, but in completely different ways. One born prince, the other adopted into the royal family. World premiere at the Royal Swedish Opera on October 18. Tickets on sale May 2.

Gustavia - berättelsen om Sveriges okända prins25.3.2024 14:50:55 CET | Pressmeddelande

Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Gustavia skildrar den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin, som ursprungligen heter Kwasi/Couschi och förslavas på den danska kolonin Saint Croix i Västindien för att sedan föras till Sverige som gåva till drottning Lovisa Ulrika. Ett socialt experiment som utmanar samhällets normer tar vid, där de två pojkarna uppfostras tillsammans, men på helt skilda sätt. Den ene född prins, den andre adopterad in i kungafamiljen. Urpremiär på Kungliga Operans stora scen den 18 oktober. Biljetter släpps den 2 maj.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye