Myndigheten för press, radio och tv

Ansökningstiden för stöd för lokal journalistik förlängs

Dela

Mot bakgrund av det rådande läget förlänger Myndigheten för press, radio och tv ansökningstiden för stöd för lokal journalistik. Ny sista ansökningsdag är den 15 april 2020.

Stöd för lokal journalistik kan sökas för bevakning av svagt bevakade områden och är en del av mediestödet. Stödet kan sökas för alla typer av nyhetsmedier som uppfyller grundkraven. Ordinarie ansökningstid går ut den 31 mars men förlängs nu med två veckor på grund av det rådande läget.

- Mediebranschen befinner sig under extra hård press just nu, samtidigt som vikten av journalistisk bevakning är extra stor, säger generaldirektör Charlotte Ingvar-Nilsson. Genom att förlänga ansökningstiden underlättar vi för branschen. Vi ser också att myndigheten kommer att ha mer medel att fördela till mediestödet i år.

Stödet är begränsat till max 1 miljon kronor per område för kalenderåret 2020.

Mer information om stödet finns på vår webbplats.

Nyckelord

Kontakter

För mer information
Johanna Lantz, 08-580 070 31

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum